רפואת ריאות

סרטן ריאה באנשים שלא עישנו נפוץ יותר בנשים (מתוך J Clin Oncol)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת פברואר של Journal of Clinical Oncology, עולה כי סרטן ריאה באנשים, שלא עישנו מעולם, יותר נפוץ בנשים לעומת גברים.

סרטן ריאה נשאר גורם תמותה המוביל מסרטן בארצות הברית, על כן, מחקר של האפידמיולוגיה של סרטן ריאה באנשים, שמעולם לא עישנו, צריך להיות עדיפות חשובה של בריאות הציבור. עישון נשאר הגורם האטיולוגי העיקרי לחלות בסרטן ריאה. על כן, מחקרים מעטים בדקו הופעת ממאירות זו בקרב אנשים, שמעולם לא עישנו.

החוקרים העריכו את האפידמיולוגיה של סרטן ריאה בקרב, אנשים שלא עישנו מעולם, על ידי ניתוח מידע מ-6 מחקרים פרוספקטיביים גדולים : Nurses’ Health Study, Health Professionals Follow-up Study, California Teachers Study, Multiethnic Cohort Study, Swedish Lung Cancer Register in the Uppsala/Orebro region וה- First National Health and Nutrition Examination Survey Epidemiologic Follow-up Study.

באנשים, שלא עישנו מעולם, בני 40 עד 79, שיעורי השכיחות של סרטן ריאה בקוהורטים אלה היו 14.4 ל-20.8 פר 100,000 שנות אדם לנשים ו-4.8 עד 13.7 פר 100,000 שנות אדם פר גברים.

התוצאות גם מצביעות על כך, שגידולי ריאה המשפיעים על אלה שלא עישנו מעולם, שונים מאלה המופיעים בצורה טיפוסית במעשנים. לדוגמא, גידולים במי שלא עישן מגיבים שונה למעכבים של הרצפטור ל-EGF (epidermal growth factor) והם יותר עתידים להיות בעלי היסטולוגיה של אדנוקרצינומה.

הפתוגנזה של גידול ריאה במי שלא עישן מעולם לא מובנית לגמרי, אך אולי לחשיפה פסיבית לעישון יש תפקיד חשוב.

החוקרים מסכמים ואומרים כי חשיפה פסיבית לעישון מעלה את הסיכון לחלות בסרטן ריאה, כך שיכול להיות שהרבה מהמקרים שאנו רואים מיוחסים לעישון פסיבי.

J Clin Oncol 2007;25:472-478

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה