רפואת ריאות

זיהום הסביבה על-ידי כלי רכב פוגע בתפקוד הריאתי של ילדים ומתבגרים (Lancet)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון 26 בינואר ב-Lancet, עולה כי חשיפה לזיהום הסביבתי בכבישים מהירים ותנועה מקומית, פוגעת בהתפתחות הריאות ומובילה לירידה בתפקוד הריאתי בילדים בגילאי 10-18.

לא ידוע אם חשיפה מקומית לכבישים ראשיים פוגעת בתפקוד הריאתי במהלך תקופת ההתפתחות המהירה של הריאות, המתרחשת בגיל 10-18.  החוקרים בדקו את הקשר בין חשיפה לתנועה והתפתחות התפקוד הריאתי במהלך 8 שנים, על בסיס נתוני ילדים ממחקר Children’s Health Study. כמו כן, הם בחנו את ההשפעות של חשיפה לתנועה מקומית ואיכות החיים המקומית על התפתחות הריאות בילדים.

במחקר נכללו 3677 ילדים (גיל ממוצע 10) מ-12 קהילות בדרום קליפורניה, שייצגו מגוון רחב של איכות אויר מקומית. החוקרים עקבו אחר הילדים במשך 8 שנים, עם הערכה שנתית של התפקוד הריאתי ומספר מדדים של חשיפה לתנועה מכבישים מרכזיים.

בהשוואה לילדים שהתגוררו במרחק של לפחות 1500 מטרים מדרך מהירה, ילדים שהתגוררו במרחק 500 מטרים מדרך מהירה סבלו מחסרים משמעותיים בהתפתחות לאורך 8 שנים של מדדי FEV1 (-81mL,  p=0.01,  95% CI = -143     -18), ושיעור זרימה מקסימלי באמצע נשיפה (-127 mL/second,  p=0.03,  95% CI = -243      -11).

ממודלים משותפים עולה כי הן חשיפה מקומית לדרכים מהירות והן זיהום אויר מקומי השפיעו באופן בלתי תלוי על התפתחות התפקוד הריאתי. ילדים שהתגוררו במרחק 500 מטרים מדרך מהירה סבלו מחסרים בולטים בתפקוד הריאתי בגיל 18, עם מדדי FEV1 צפוי של 97% בממוצע (p=0.013, בהשוואה לילדים שהתגוררו במרחק של למעלה מ-1500 מטרים (95% CI = 94.6-99.4)) ו-93.4% עבור שיעור הזרימה המקסימלי באמצע נשיפה (p=0.006,  95% CI = 89.1-97.7).

חשיפה מקומית לתנועה בדרך מהירה פגיעה בהתפתחות הריאות בילדים, שעלולה להוביל לפגיעה משמעותית בתפקוד הריאתי בשלב מאוחר יותר בחיים.

מגבלות המחקר כוללות ערפלנים אפשריים הקשורים הן לתנועה והן להתפתחות הריאתית, איבוד של 11% מהמשתתפים במחקר כל שנה, וקושי לזהות את הקשר בין זיהום האויר מדרכים מהירות בשל שונות קטנה במדד במרבית הקהילות במחקר.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מצטרפים לעדויות התומכות בשינוי הרגולציות הקיימות כיום בנוגע לאיכות האויר המקומית, ולכלול התייחסות לוריאציות מקומיות בזיהום האויר. באזורים אורבניים רבים, גדילת האוכלוסיה מחייבת שינויים בדרכים, והתוצאה היא שילדים חיים ולומדים בבתי ספר בסמוך למקורות זיהום אויר גדולים. לאור היקף ההשפעות המדווחות וחשיבות התפקוד הריאתי בתחלואה והתמותה בבגרות, צמצום החשיפה למזהמי אויר בדרכים מרכזיות עשוי להשפיע רבות על בריאות הציבור.

במאמר מערכת שהתייחס למחקר מציינים הכותבים מספר מגבלות של המחקר, ומדגישים את הצורך לקבוע אילו מרכיבים בתנועה אחראיים להשפעות בריאותיות ספציפיות. חשיבות הדלק, מנועים, גזי פליטה וחלקיקים (וכן מרכיבים של הכביש ובלאי של הרכב) דורשים תשומת לב רבה יותר, בכדי להקטין את ההשלכות הביורפואיות של זיהום אויר בעקבות כלי רכב.

Lancet. Published online January 26, 2007.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה