רפואת ריאות

תסמינים נשימתיים מנבאים אלרגיה מתמשכת יותר לחלב פרה (הוצג בכנס של ACAAI)

מרבית הילדים הצעירים שמפתחים אלרגיה לחלב פרה “נגמלים” ממנה כעבור מספר שנים. ואולם, ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי הופעת תסמינים נשימתיים המלווים את האלרגיה, כגון צפצופים או אף נוזל, מנבאת בצורה חזקה סבירות גבוהה לכך שהאלרגיה תימשך תקופה ארוכה יותר במידה ניכרת. המחקר הוצג בכנס המדעי השנתי של הקולג’ האמריקאי לאלרגיה, אסטמה ואימונולגיה (ACAAIthe American College of Allergy, Asthma, and Immunology).

אחד החוקרים ציין כי ידוע כבר זמן רב כי אלרגיות למזון יכולות לגרום להשפעות נשימתיות, אך זהו המחקר הראשון שמראה כי תסמינים אלה עשויים למעשה לנבא למי מהילדים יש את הסיכוי הגבוה ביותר לפתח בעיית אלרגיה לחלב פרה שתימשך זמן ארוך יותר.

המחקר כלל 153 ילדים עם אלרגיה מוכחת לחלב פרה המתווכת על ידי אימונוגלובולין E (IgE). מרבית הילדים הציגו תגובות עוריות לחלב, כגון אקזמה וחרלת (hives). לכמחצית מהילדים היו תסמיני אסטמה/ריניטיס. פחות מ-25% מהילדים חוו השפעות גסטרואנטסטינליות מיידיות או אנפילקסיס לאחר עיכול חלב פרה. חלק גדול מהילדים חווה 2 מהתסמינים הללו.

הגיל החציוני של הילדים בעת הופעתם לבדיקת אלרגיה היה 16 חודשים (טווח של 1-186 חודשים), וכל אחד מהם היתה תחת מעקב של תגרים תקופתיים למשך 31 חודשים בממוצע.

החוקרים אספו מידע הנוגע למספר גורמי סיכון אפשריים, ובכללם תסמינים בעת ההופעה, משך האכלה בהנקה בלבד, גיל תחילת הופעת התסמינים, גיל תחילת החשיפה לחלב פרה, רמת נוגדני IgE ספציפיים לחלב, סנסיטיזציה ל- dermatophagoidesולביצים, מינון האלרגן שמעורר בדיקה חיובית והשימוש בפורמולה לאחר אבחנת האלרגיה.

החוקרים דיווחו כי יותר ממחצית מהילדים חוו רמיסיה מלאה וטבעית של האלרגיה לחלב פרה במהלך תקופת המחקר (משך חציוני של האלרגיה – 18 חודשים). תסמינים נשימתיים היו גורם הניבוי הבודד החזק ביותר לאלרגיה ממושכת, כשהמשך החציוני של האלרגיה בילדים אלה היה 41 חודשים.

אנפילקסיס בהופעה לאחר חשיפה לחלב נמצאה אף היא קשורה במידה חזקה למשך זמן ארוך יותר עד לרמיסיה. גורמי ניבוי משמעותיים נוספים, אם כי חזקים פחות, היו תגובה למינונים נמוכים יותר של האלרגן במהלך בדיקות האבחנה ורמות גבוהות יותר של נוגדני IgE ספציפיים לתגרי החלב.

אחד המומחים בתחום מסר בתגובה כי אלרגיה למזון תמיד צריכה להיחשד כסיבה לאסטמה, בעיקר בפעוטות. המומחה הוסיף כי רופאי ילדים מזהים לעיתים קרובות את הקשר בין ביטויים גסטרואינטסטינליים או עוריים של אלרגיה זו, אבל רבים אינם מודעים לקשר לתסמיני אסטמה. למעשה, כך לדברי המומחה, למרות שאין זה שכיח, אסטמה עשוייה להיות הביטוי היחיד של אלרגיה לחלב פרה בילדים.  

המידע הנוכחי אינו מצביע על עד כמה ממושכת יותר אלרגיה לחלב פרה נוטה להיות בילד ממוצע עם תסמיני דרכי אוויר. בראיון שנערך עימו מסר אחד החוקרים כי בזה מתמקד מחקר הנעשה בימים

אלה, שבו צוות המחקר ינתח את הגורמים הקשורים לפתרון זה.

על פי המוסד הלאומי לאלרגיה ולמחלות זיהומיות (NIAIDthe National Institute of Allergy and Infection Diseases), אלרגיה לחלב פרה שכיחה בעיקר בפעוטות ובילדים צעירים, ומשפיעה על 2-3% מהם במדינות מתפתחות. הדיעה הרווחת היא כי פעוטות מועדים לכך במיוחד, כיוון שמערכות העיכול והחיסון שלהם אינן בשלות. NIAID והאקדמיה האמריקאית לרופאי ילדים ממליצים על הנקת פעוטות במשך 6-12 חודשי החיים הראשונים כדי למנוע אלרגיות לחלב במהלך תקופה זו.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

ACAAI 2006 Annual Meeting: Abstract 13. Presented November 12, 2006

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה