רפואת ריאות

אי-תקינות נצפית בעורקים ברונכיאליים של חולי אסטמה (מתוך Chest)

ממחקר מקרה-בקרה שנערך לאחרונה עולה כי, אולי כתגובה משנית למחלה כרונית של דרכי האוויר, שטח האינטימה של העורקים הברונכיאליים בחולי אסטמה מוגדל במידה משמעותית. המחקר פורסם בכתב העת לחזה (Chest).

החוקרים ציינו כי העורקים הברונכיאליים מספקים דם סיסטמי לדרכי האוויר, לבלוטות לימפה טרכאוברונכיאליות ולעצבים, וכי המבנה שלהם טרם נחקר בחולי אסטמה.

החוקרים העריכו ריאות לאחר המוות בשלוש קבוצות: ריאות בקרה מ-12 מטופלים שאינם אסמטיים ושמתו כתוצאה מסיבות שאינן נשימתיות, ריאות מ-12 מטופלים עם אסטמה שאינה קטלנית (שמתו כתוצאה מסיבות שאינן נשימתיות) וריאות מ-12 מטופלים עם אסטמה קטלנית. החוקרים מדדו והשוו את אזורי הלומן, האינטימה והמדיה בעורקים הברונכיאליים, עם קוטר חיצוני של 0.1 עד 1.0 מ”מ.

על פי הדיווח, לא נצפו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בגודל העורק או באזור המדיאלי. שטח האינטימה היה מוגדל במידה משמעותית בשתי קבוצות האסטמה בהשוואה לקבוצת הביקורת. ממצא זה נמצא קשור לירידה באזור הלומינלי.

בנוסף, נמצאו השפעות משמעותיות בלתי תלויות על שטח האינטימה למין, גיל ועישון. שטח האינטימה של העורק הברונכיאלי נמצא קשור למשך האסטמה.

הנזק לאינטימה בשילוב עם היצרות או חסימה של לומן העורק הברוניכאלי עשוי להיות בעל השפעות פיזיולוגיות שתורמות לתגובתיות היתר של דרכי האוויר, כך הציעו החוקרים.

ואולם, בנוגע לשאלה האם העיצוב מחדש של העורק הבורנכיאלי נגרם בתגובה למתווכים דלקתיים מתוך דרכי האוויר עצמן, למתווכים דלקתיים בתוך הלומן של כלי הדם או בשל לחצים מכניים על הריאה ועל דרכי האוויר עדיין אין תשובה, סיכמו החוקרים.  

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Chest 2006;130:1025-1033.  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה