רפואת ריאות

האם צריכה מעטה של ויטמין E בזמן הריון מגבירה את הסיכון לאסתמה בילדות? (_Am J Respir Crit Care Med)

מתוצאות מחקר חש שפורסם בגליון 1 בספטמבר של American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine, עולה כי צריכה ירודה של ויטמין E במהלך ההריון קשורה בסיכון מוגבר להתפתחות אסתמה בילדים בגיל 5 שנים.

לדברי החוקרים, במחקרים קודמים הם דיווחו על קשר בין צריכה אמהית ירודה של ויטמין E במהלך ההריון עם צפצופים בילדים בגיל שנתיים. תוספת אנטי-אוקסידנטים (ויטמין C וויטמין E) ויסודות קורט (מיקרומינרלים מגנזיום וסלניום) לא הביא לשיפור עקבי בתוצאות אסתמה.

במחקר נכללו 1861 ילדים שנולדו לאמהות שגויסו למחקר במהלך תקופת ההריון והיו במעקב למשך 5 שנים. החוקרים העריכו את המצב התזונתי של האם באמצעות שאלון תזונתי והרמות בפלזמה. לאחר 5 שנים, המשתתפות השלימו שאלון תזונתי ורספירטורי, והילדים הוזמנו לבדיקות ספירומטריה ותבחין עורי.

נתונים באשר לתסמינים היו זמינים אודות 1253 ילדים, תוצאות שאלוני תזונה התקבלו עבור 1120 ילדים, תוצאות תבחינים עוריים התקבלו עבור 700 ילדים מדדי FEV1 נבדקו ב-478 ילדים ומדדי FENO (Forced Expiratory Nitric Oxide) התקבלו עבור 167 ילדים.

בילדים בני 5 שנים, נמצא קשר בין צריכה אמהית של ויטמין E בזמן ההריון ובין סיכון ירוד לצפצופים במהלך השנה החולפת, אסתמה מעולם, אסתמה וצפצופים במהלך השנה החולפת, וצפצופים פרסיסטנטים.

החוקרים מצאו קשר חיובי בין רמות alpha-tocopherol בדם האם במהלך ההריון ובין מדדי FEV1 לאחר מתן מרחיבי סימפונות בגיל 5 שנים, עם עליה של 7 מ”ל במדדי FEV1 לכל מיקרוגרם למ”ל של alpha-tocopherol (95% CI = 0-14, P=0.04). החוקרים מצאו קשר שלילי בין צריכה אמהית של אבץ במהלך ההריון ובין אסתמה אי-פעם (OR=0.83, 95% CI = 0.71-0.78), ועם אסתמה פעילה (OR=0.72, 95% CI = 0.59-0.89). לא נמצא שקר בין הצריכה התזונתית של הילדים עם תוצאות רספירטוריות.

החוקרים כותבים כי צריכה אמהית של מזונות המכילים ויטמין E ואבץ במהלך ההריון קשורה בשינויים בסיכון להתפתחות אסתמה וצפצופים. מהממצאים עולה כי לויטמין E אפקט כפול על התפקוד הריאתי ותהליכים דלקתיים בדרכי האויר, וניתן להשפיע על אפקטים אלו של ויטמין E בתקופות שונות לפני הלידה ובתקופת החיים המוקדמת. כמו כן, נמצא קשר בין תפקודי הריאות וחשיפה מוקדמת לויטמין E, בלא תלות באטופיה, בעוד שדלקת אלרגית בדרכי האויר נקשרה עם חשיפה לויטמין E בשלבים מאוחרים של ההריון.

החוקרים כותבים כי דרוש מעקב נוסף אחר אוכלוסיית החולים הזו בכדי לקבוע אם הקשר בין התזונה האמהית נשמר גם בתקופת הילדות המאוחרת. התוצאות של המחקר הנוכחי מצביעות על כך שיש להמשיך ולבחון את השינויים התזונתיים או התוספים במהלך ההריון להורדת הסיכון לאסתמה בילדות.

Am J Respir Crit Care Med. 2006;174:499-507

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה