רפואת ריאות

האם טיפול כימותרפי משפר את סיכויי ההישרדות בחולי Non-Small Cell Lung Cancer? (מתוך Lancet Oncology)

ממחקר שעקב אחר קרוב ל-800 חולי NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer) עולה כי טיפול אדג’וונטי ב-Vinorelbine (Navelbine) בשילוב עם Cisplatin לאחר כריתה מלאה של הגידול מספק יתרון הישרדותי משמעותי. מקור התוצאות במחקר ANITA (Adjuvant Navelbine International Trialist Association), ומתאימים לממצאי מטה-אנליזה בנושא.

מחקר ANITA החל בשנת 1994. לאחר ניתוח וטיפול אופציונלי בהקרנות, החולים חולקו באקראי לטיפול אדג’וונטי בכימותרפיה (367 חולים), או קבוצת תצפית (431 חולים).

לאחר חציון של 76 חודשי מעקב, חציון ההישרדות בקרב מטופלי כימותרפיה עמד על 65.7 חודשים, לעומת 43.7 חודשים בקבוצת התצפית. שיעורי ההישרדות לחמש שנים תחת טיפול כימותרפי השתפרו ב-8.6%, ומספרים אלו נשמרו גם לאחר 7 שנים (8.4%).

החוקרים הראו כי שילוב Vinorelbine עם Cisplatin הביא לשיפור משמעותי בסיכויי ההישרדות הכוללים בחולים עם NSCLC בשלב 1b עד 3a. עם זאת, החוקרים מצאו כי היתרון קיים בעיקר בחולים בשלב 2 ו-3a של המחלה. הם מציינים כי מתוכנן ניתוח נוסף עם הערכה גנטית, במטרה לזהות את תתי האוכלוסיות שיזכו ליתרון המשמעותי ביותר בעקבות טיפול כימותרפי אדג’וונטי.

החוקרים מזכירים 3 מחקרים קודמים בנושא טיפול כימותרפי אדג’וונטי ב-NSCLC שהראו שיפור בסיכויי ההישרדות. אחד מהם כלל טיפול משולב ב- Vinorelbine עם Cisplatin, בעוד שבשני האחרים הטיפול היה ב-Cisplatin בלבד ו-Uracil-Tegafur.

עם זאת, 3 מחקרים אחרים לא מצאו יתרון הישרדותי בטיפול כימותרפי אדג’וונטי. באחד משלושת המחקרים השליליים נכללו שילובים שונים עם Cisplatin, מחקר שני כלל טיפול Mitomycin, Vindesin ו-Cisplatin. המחקר השלישי כלל טיפול משולב ב-Paclitaxel ו-Carboplatin.

במטה אנליזה משנת 1995 סיכמו החוקרים כי קיים יתרון הישרדותי בטיפול אדג’וונטי כימותרפי בחולי NSCLC, וניתוח נוסף של הנתונים אישר את הממצא הנ”ל אך הראה גם כי הכרחי לכלול Cisplatin.

מטה-אנליזה החדשה ביותר הוצגה בכנס השנתי ה-42 של American Society of Clinical Oncology, ומבוססת על 5 המחקרים הגדולים, כולל ANITA. ממטה האנליזה עולה כי טיפול אדג’וונטי כימותרפי המתבסס על Cisplatin משפר את סיכויי ההירדות בחולי NSCLC, אך היתרון ההישרדותי תלוי בשלב המחלה וגדול יותר בחולים בשלב 2 ו-3. מהסריקה עולה כי ייתכן וטיפול המבוסס על Platinum אינו מסייע לחולים בשלב 1a.

לדברי החוקרים, הממצאים מעלים את הצורך בהגדרה ברורה יותר של תפקיד הקרנות לאחר ניתוח במחלה בשלב 3a. מהמחקר הנוכחי לא ניתן להסיק מסקנות ברורות בנושא, מאחר שכל מרכז שהשתתף במחקר הוא שקבע אם לכלול טיפול זה או לאו. עם זאת, הניתוח הדסקריפטיבי מצא כי הקרנות עשויות לסייע לחולים בסטטוס N2 ועשויות להזיק בשילוב עם כימותרפיה בחולי בסטטוס N1.

Lancet Oncology. Published online August 16, 2006.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה