רפואת ריאות

האם הופעת קמטי פנים במעשנים קשורה למחלת ריאות חסימתית כרונית? (מתוך Thorax)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי הופעת קמטי פנים במעשנים עשוייה להיות קשורה למחלת ריאות חסימתית כרונית (COPDchronic obstructive pulmonary disease). המחקר פורסם במהדורה האלקטרונית של כתב העת לחזה (Thorax). החוקרים הציעו כי מעשנים עם הופעת קמטים בפנים יעברו הערכה לחסימת זרימת האוויר.

החוקרים ציינו, כי עישון סיגריות גורם להופעה מואצת של קמטים בפנים ומהווה גורם סיכון להתפתחות COPD. ואולם, הוסיפו החוקרים, מזה זמן רב ידוע כי ישנה תת קבוצה של מעשנים רגישים יותר, שנמצאים בסיכון מוגבר להתפתחות חסימה בזרימת האוויר. החוקרים בחנו את ההשערה כי ישנה רגישות משותפת להתפתחות COPD ולהופעת קמטי פנים במעשני סיגריות.

החוקרים גייסו 144 מעשנים ומעשנים לשעבר, מתוך מחקר של הגנטיקה של COPD המבוסס על משפחות. 68 (45.6%) מהם קיימו את הקריטריונים של COPD. על פי הדיווח,מתוך 149 המשתתפים ל-124 (83.2%) לא היו קמטים בפנים או היו קמטים מינוריים (Daniell score, < IV) ול-25 מהם (16.8%) היו קמטים בפנים (Daniell score, > IV).

החוקרים דיווחו כי נפח האוויר בשנייה הראשונה של נשיפה מאומצת (FEV1) היה נמוך יותר במעשנים עם קמטים מאשר באלו ללא קמטים. בנוסף, קמטי בפנים נמצאו קשורים לסיכון גבוה יותר במידה משמעותית ל-COPD.

על פי הדיווח, ה- Daniell scoreנמצא בהתאמה לחומרת האמפיזמה שנבדקה ב- chest high-resolution computed tomographic scan, ומידת הקמטים בפנים נמצאה אף היא קשורה לסיכון גבוה יותר לאמפיזמה נרחבת יותר.

החוקרים סיכמו באומרם כי קמטי פנים נמצאו קשורים ל-COPD במעשנים, וכי ייתכן שתהליכי התפתחות שתי המחלות חולקים רגישות משותפת. לדבריהם, קמטים נרחבים בפנים עשויים לשמש סמן לרגישות להשפעות של עישון סיגריות, וכדאי שהופעתם תקדם את הבדיקה של חסימה בזרימת האוויר.  

לידיעה המלאה ממדסקייפ

Thorax. Posted online June 14, 2006.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה