רפואת ריאות

הקשר בין מינוני סטרואידים חוזרים לפני הלידה ותפקודי ריאות לאחר הלידה (Lancet)

ממחקר חדש עולה כי בנשים בסיכון ללידה מוקדמת, מתן שבועי חוזר של מינוני סטרואידים עשוי לשפר את התוצאות הרספירטוריות בילודים. מנת סטרואידים יחידה הניתנת לאם הביאה לירידה בתסמינים הנלווים לאחר הלידה. יש רופאים הנותנים מינונים חוזרים בנשים המצויות בסיכון, אך התוצאות שנויות במחלוקת, ואין עדות התומכת בטיפול כזה.

בכדי להעריך את הסיכונים והיתרונות של מתן סטרואידים חוזר, החוקרים עקבו אחר 982 נשים עם הריון לפני שבוע 32, שהיו בסיכון ללידה מוקדמת (כפי שנקבע ע”י הרופא המטפל שלהן). כל המשתתפות קיבלו זריקה בודדת של 7.8 מ”ג Betamethasone Sodium Phosphate ו-6 מ”ג Betamethasone Acetate.

לאחר מכן, הנשים חולקו באקראי לטיפול שבועי בזריקות סטרואידים (n=489), או זריקות פלסבו (n=493) אם הרופא המטפל עדיין האמין שהנבדקת מצויה בסיכון ללידה מוקדמת, עד שבוע 32 להריון או ללידה. 42% מהמשתתפות קיבלו זריקה חוזרת אחת, 22% קיבלו זריקה שניה, 11% זריקה שלישית ו-25% קיבלו 4 זריקות חוזרות או יותר.

מבין מטופלות סטרואידים, 33% מהילודים סבלו מRDS- (Respiratory Distress Syndrome), לעומת 41% ממטופלי פלסבו (P=0.01, NNTB=14). בקבוצת המשתתפות שקיבלו טיפול חוזר היה מספר קטן יותר של ילודים עם מחלת ריאות חמורה (NNTB=14), עם סיכוי נמוך יותר לדרישה לחמצן.

הטיפול לא השפיע על משקל היילוד, אורך או היקף הראש, לא מיד לאחר הלידה ולא בזמן השחרור מבית החולים. עם זאת, החוקרים מציינים כי Z-Score להיקף הראש היה נמוך יותר ביילודים שנחשפו למינוני סטרואידים חוזרים, אך ההבדל נעלם כאשר היילודים שוחררו מבית החולים.

גם שיעור האישפוזים ב-NICU היה דומה בין הקבוצות, כמו גם משך האישפוז, מדדי אפגר, IVH (Intraventricular Hemorrhage), Periventricular Leucomalacia, NEC (Necrotizing Enterocolitis), או Retinopathy of Prematurity.

לכן, החוקרים מסכמים כי מינוני סטרואידים מביאים לירידה משמעותית בתחלואת היילוד, בעלת חשיבות קלינית. החוקרים מתכננים להמשיך במעקב בכדי לזהות יתרונות או סיכונים לטווח ארוך.

עם זאת, יש מחלוקת באשר לשאלה אם מינוני סטרואידים חוזרים אכן אינם מזיקים.

במאמר מערכת צוטטו מחקרים אחרים העוסקים בסכנות האפשריות של זריקות חוזרות ביילודים, כולל Cystic Periventricular Leucomalacia, הפרעות נוירו-התפתחותיות בגיל שנתיים, ותופעות אחרות של המוח.

יתרה מזאת, נכתב כי 35% מהיילודים בשתי הקבוצות נולדו לאחר שבוע 34, ביילודים כאלה, התוצאה תהיה טובה באותה מידה עם מינון יחיד של Dexamethasone.

החוקרים מאמינים כי יש לשקול בזהירות שימוש רוטיני במספר קורסים של סטרואידים לפני הלידה עד שיפורסמו מחקרים ארוכי טווח.

Lancet 2006;367:1878-1879,1913-1919.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה