רפואת ריאות

האם יש חשיבות לטיפול באבץ בילדים עם דלקת ריאות חמורה? (Am J Clin Nutr)

ממחקר חדש בילדים צעירים עם דלקת ריאות חמורה, שקיבלו טיפול אנטיביוטי סטנדרטי, עולה כי תוספת אבץ לא השפיעה כלל על ההחלמה. החוקרים היו מופתעים מהתוצאות מאחר שהן היו תוצאות מהתוצאות בשני מחקרים קודמים שהראו כי אבץ מקצר משמעותית את משך דלקת ריאות חמורה.

דלקת ריאות חמורה נותרה סיבה עיקרית לתחלואה ותמותה בילדים בתת-תזונה במדינות מתפתחות. אבחנה מוקדמת וטיפול אנטיביוטי אמפירי יעילים בהורדת שיעורי התמותה בעקבות דלקת ריאות, אך היעילות עשויה להיות נמוכה יותר בנוכחות מצב תזונתי גרוע.

יש מחקרים שהעידו על יתרון בשילוב תוספי אבץ עם טיפול אנטיביוטי.

החוקרים העריכו את השפעת טיפול אדג’וונטי באבץ על החלמה מדלקת ריאות חמורה בקרב 299 ילדים בדרום הודו, שקיבלו טיפול אנטיביוטי סטנדרטי. הילדים, שהיו בגילאי 2-23 חודשים, חולקו לטיפול בכדורי Zinc Sulfate במינון 10 מ”ג או פלסבו, פעמיים ביום בזמן אישפוז.

החוקרים לא הצליחו למצוא כל משמעות קלינית או סטטיסטית בהבדלים בין קבוצות בכל הקשור למשך טכיפנאה, היפוקסיה, תנועתיות בית החזה, חוסר יכולת להאכיל, לתרגיה, מחלה חמורה, או אישפוז.

יתרה מזאת, נמצא קשר בין תוספי אבץ ובין דלקת ריאות ארוכה יותר באופן משמעותי בעונה החמה.

חשוב לציין כי מדובר במחקר השלישי בלבד שבחן את שאלת החוקרים. בעוד שמחקרים אלו הוסיפו לבסיס הידע, 3 מחקרים אינם מספקים בסיס רחב דיו לפיו ניתן להמליץ באשר לטיפול באבץ בחולים עם דלקת ריאות חמורה.

בכדי להבהיר את תפקיד אבץ בטיפול בדלקת ריאות בילדים, יש לשוב על המחקר באוכלוסיית חולים עם חסר-אבץ.

בהתייחסות למאמר נאמר כי היתרונות בתוספי אבץ למניעה והטיפול בשלשול ודלקת ריאות, נובעים ככל הנראה ממניעת או תיקון חסר אבץ.

לכן, לא צפויים יתרונות תוספי אבץ בטיפול אקוטי בדלקת ריאות, אלא אם הילד סובל מחסר אבץ.

כמו כן, יש לקחת בחשבון כי תוספי אבץ עלולים לגרום נזק.

המחקר הנוכחי מתיר ספקות באשר ליתרונות בעקבות מתן אבץ באופן רוטיני כטיפול אדג’וונטי בילדים עם דלקת ריאות במדינות מתפתחות.

Am J Clin Nutr 2006;991-992,1089-1096.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה