רפואת ריאות

אין הבדל בין אימון נשימתי ובין אימון לא-ספציפי בהורדת הצורך בביתא-אגוניסטים באסטמה (Thorax)

ממחקר חדש עולה כי אימון נשימתי מוריד את הצורך בביתא-אגוניסטים לטיפול באסטמה.

מחקרים קודמים מצאו כי טכניקות נשימה מורידות את השימוש ב-Short-Acting Beta-Agonist  (SABA) ומשפרות את איכות החיים של חולי אסטמה. סקירת מחקרים סיכמה כי אימון נשימתי לאסטמה, דוגמאת Buteyko, יוגה ונשימה סרעפתית, הביאו לירידה בשימוש ב-SABA והראו מגמה של שיפור באיכות החיים, אך לא נמצאה עדות קונסיסטנטית לשיפור איזון המחלה כמו הורדת הצורך בטיפול אנטי-דלקתי, הפחתה בתגובתיות-יתר של דרכי הנשימה, או שיפור תפקודי ריאות.

57 משתתפים חולקו לאחת משתי טכניקות נשימה שנלמדו באמצעות סרטון וידאו, שיטה שהתמקדה בנשימה דרך האף, היפוונטילציה, והחזקת האויר, או שיטה ששילבה בין תנוחות גוף עליון. במהלך תקופת מעקב של 30 שבועות, המשתתפים ביצעו את האימון הנשימתי פעמיים ביום ובהתאם לצורך להקלה על התסמינים. המדד העיקרי היה מדד איכות החיים ומדד התסמינים היומי בשבוע 12. לאחר שבוע 16, החוקרים הצליחו במתן שתי מנות סטרואידים בשאיפה, עם ירידה בטיטרציה.

התוצאות הראשוניות והמשניות היו דומות מבחינה קלינית בשתי הקבוצות בשבוע 12 או 28. מדד איכות החיים נותר ללא שינוי (0.7 בתחילת המחקר לעומת 0.5 בשבוע 28, P=0.11 עבור שתי הקבוצות). תפקודי הריאות ותגובתיות דרכי האויר נותרו ללא שינוי. עם זאת, השימוש בתרופות מקלות ירד ב-86% (P<0.0001) ומינון סטרואידים בשאיפה ירד ב-50% (P>0.0001) לאורך שתי הקבוצות (P>0.1 בין הקבוצות).

טכניקות נשימה עשויות להיות יעילות בטיפול בחולים עם תסמיני אסטמה קלים המשתמשים לעיתים קרובות בתרופות מקלות, אך כרגע אין עדות להעדפת נשימה נזאלית שטוחה על אימון לא-ספציפי של גוף עליון.

מגבלות המחקר כוללות את האפשרות שייתכן וחלק מהנבדקים קיבלו טיפול-יתר בסטרואידים בשאיפה בתחילת המחקר, השפעות אפשריות בעקבות השתתפות במחקר קליני, והאפשרות להטיית גיוס.

המחקר מוכיח כי שתי טכניקות נשימה שונות לחלוטין, אותן ניתן ללמוד באמצעות סרטון וידאו, יכולות להביא לשיפור דומה בתוצאות מחלת אסטמה, בעיקר בכל הקשור לשימוש ב-SABA. לשיפורים אלו חשיבות לזו שזוהתה במחקרים קליניים קונבנציונאליים שהעריכו את ההתערבות התרופתית בשיפור איזון אסטמה, ולכן בעלי חשיבות קלינית. בהתחשב בהבדלים הרבים בתוכן של שתי טכניקות הנשימה ששימשו במחקר הנוכחי, נראה כי השיפור הקליני שנצפה לא נבע מהשימוש באימון זה או אחר, אלא מהתהליך שכלל אימון רוטיני ביחד עם אימון בהתאם לצורך, בכדי לחזק את המסר של רלקסציה ויעילות-עצמית, ולספק אלטרנטיבה לטיפול ב-SABA.

Thorax. Posted online June 5, 2006.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה