רפואת ריאות

חולים לאחר Non-Hodgkin’s Lymphoma נמצאים בסיכון מוגבר לממאירות משנית (מתוך the Journal of Clinical Oncology)

ממחקר שנערך לאחרונה, עולה כי חולים אשר שרדו לאחר לימפומה שאינה מחלת הודג’קין (Non-Hodgkin’s Lymphoma – NHL) ניצבים בפני סיכון גבוה ב-30% לממאירות משנית. המחקר פורסם בכתב העת לאונקולוגיה קלינית (the Journal of Clinical Oncology).

המחקר, שכלל 2,456 חולי NHL שטופלו בין השנים 1973 ו-2000, מצא כי מרבית הסיכון המוגבר נגרם בשל לוקמיה וסרטן ריאות.

החוקרים ציינו, כי יש יחסית מעט מידע בנוגע לסיכון לטווח ארוך לממאירות משנית במטופלים ב-NHL. לצורך המחקר, החוקרים בחנו את המטופלים שטופלו במרכזים שהשתתפו ב- British National Lymphoma Investigation. כל המטופלים היו צעירים מגיל 60 בתחילת הטיפול.

החוקרים מצאו, כי הסיכון היחסי לממאירות כלשהי במהלך 7.7 שנות מעקב בממוצע היה 1.3. סך הכל הופיעו 123 ממאירויות משניות, שהובילו לסיכון מצטבר 11.2% לממאירות משנית במהלך 15 שנה. הסיכון היה גבוה יותר אצל גברים, אצלם הסיכון המצטבר ל-15 שנה היה 13.6%, בהשוואה ל-8.6% אצל הנשים.

על פי הדיווח, לשורדים את המחלה היה סיכון מוגבר פי 8.8 לחלות בלוקמיה ופי 1.6 לחלות בסרטן ריאות.

ככל שהמטופל היה מבוגר יותר בתחילת הטיפול, הסיכון להתפתחות ממאירות משנית מאוחר יותר היה גבוה יותר, עם סיכון מצטבר ל-15 שנה של 17.5% אצל מטופלים שטופלו בגיל 50 או יותר, בהשוואה ל-7% במטופלים שטופלו בגיל צעיר יותר.

טיפול כמותרפי או בשילוב שיטות (mixed-modality) הגדיל את הסיכון ללוקמיה פי 10.5 ופי 13.0, בהתאמה. כמו כן, טיפול כמותרפי הכפיל, בהערכה גסה, את הסיכון לסרטן ריאה ולסרטן המעי הגס.

החוקרים הוסיפו, כי נשים הראו סיכון מופחת לסרטן שד בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, ייתכן שבגלל שטיפול ב-NHL גורם למנופאוזה מוקדמת.

החוקרים סיכמו כי התפקיד של טיפול תרופתי ספציפי באתיולוגיה של גידולים סולידיים אחרי NHL ראוי למחקרים נוסף.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

J Clin Oncol 2006;24:1568-1574.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה