רפואת ריאות

האם שינת תינוק במיטת הוריו מגבירה את הסיכון לתסמונת מוות בעריסה? (Arch Dis Child)

ממחקר חדש עולה כי שינה של תינוק במיטת הוריו מעלה את הסיכון של יילודים עם גורמי סיכון  לתסמונת מוות בעריסה (SIDS Sudden Infant Death Syndrome), בעיקר ביילודים פגיעים.

הגורמים העיקריים הקשורים ב-SIDS הם שינה על הבטן, ואם מעשנת. עם זאת, מחקרים אחרונים מצאו כי שינת תינוק במיטת הוריו מגבירה את הסיכון ל-SIDS בתינוקות מתחת לגיל 11 שבועות, גם בהורים שאינם מעשנים.

החוקרים בדקו 287 מקרים של SIDS שאירעו באירלנד בתקופה שבין 1994 ו-2001 ומצאו כי 49% מהמקרים הופיעו כאשר התינוקות ישנו עם מבוגר, בהשוואה ל-12% בלבד מילודים בריאים ששימשו כקבוצת ביקורת. החוקרים מצאו כי שינת תינוק במיטת הוריו הגדילה את הסיכון ל-SIDS כמעט פי 4.

יתרה מזאת, כמעט מחצית ממקרי SIDS שישנו במיטת הוריהם בליל מותם, לא היו מורגלים לסידורי שינה אלו. מרבית התינוקות שנפטרו בזמן השינה במיטת הוריהם (87%) היו ילדים לאם מעשנת, עובדה שחיזקה את חשיבות עישון אמהי כגורם סיכון חזק ל-SIDS. מקרי SIDS בתינוקות שישנו במיטת הוריהם היו פחות שכיחים בתנוחת שינה על הבטן.

בנוסף, מהעדויות מהמחקר עולה כי ייתכן ששינה עם יילודים צעירים יותר עשויה להיות גם מסוכנת, בעיקר בילודים בעלי משקל לידה נמוך לגיל הריון. תינוקות אלו חשופים יותר ובעלי יכולת נמוכה יותר להתמודדות עם גורמי סיכון אפשריים.

סטרס תרמי הוא גורם סיכון ידוע ל-SIDS ובמחקר הנוכחי נמצאה עדות כי בילודים שישנו עם מבוגר נמדדו רמות תרמיות גבוהות יותר, בהשוואה לאלו שלא ישנו במיטת הוריהם.

תוצאות המחקר מחזקות את ההשערה כי שינת תינוק במיטת הוריו מגדילה את הסיכון ל-SIDS בילודים המצויים בסיכון. למרות שלא הוכח כי שינה משותפת היא גורם סיכון בפני עצמה, אין ספק באשר לאינטראקציה הקיימת עם גורמי סיכון אחרים להגברת הסיכון עוד יותר.

Arch Dis Child 2006;91:318-323.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה