רפואת ריאות

טיפול בסרטן ריאות – האם קיצור מרווח הזמן בין תחילת הטיפול לסיומו עשוי להציל חיים? (מתוך Journal of Clinical Oncology)

ממחקר שפורסם לאחרונה עולה, כי מרווח זמן קצר בין היום הראשון של הטיפול הכמותרפי ליום האחרון של הטיפול בהקרנת חזה נמצא קשור להעלאת ההישרדות בחולי

limited-disease small-cell lung cancer (SCLC). המחקר פורסם בכתב העת לאונקולוגיה קלינית. (Journal of Clinical Oncology).

העומד בראש המחקר מסר בראיון שנערך עימו כי על-פי תוצאות המחקר, מרווח הזמן שבין תחילת הטיפול, ואין זה משנה אם מדובר בטיפול כימותרפי בלבד או בטיפול כימותרפי המלווה בהקרנות, לסיום הטיפול בהקרנת חזה צריך להיות קצר ככל האפשר. לדבריו, יש להימנע מעיכובים כלשהם שיאריכו את מרווח זמן זה.

החוקר ציין כי מבלי טיפול, התקדמות גידול מסוג SCLS היא מהירה וכי ההישרדות החציונית עשוייה להיות נמוכה עד כדי חודשיים בלבד.

בכדי לבחון את הגורמים הטיפוליים השונים שמשפיעים על ההישרדות, החוקרים ערכו מחקר מסוג מטה-אנליזיס בו נסקרו ארבעה מחקרי phase III שכללו יותר מ-1000 מטופלים שעבורם היה בנמצא מידע הנוגע להישרדותם לאחר 5 שנים. מטופלים אלו טופלו בהקרנות חזה ובכמותרפיה שהתבססה על פלטינום.

תזמון הקרנת החזה, ומרווח הזמן מתחילתו של כל טיפול עד לסיום הקרנות החזה (SER), התגלה כגורם שהשפיע יותר מכל על תוצאות הטיפול. ההישרדות לאחר 5 שנים היתה גבוהה יותר משמעותית במטופלים בהם ה-SER היה קצר יחסית למטופלים האחרים.

ההישרדות לאחר 5 שנים היתה יותר מ-20% כאשר ה-SER קטן מ-30 יום. לעומת זאת, עולה מהמחקר כי הארכה של ה-SER בכל שבוע נוסף גורמת לירידה אבסולוטית של 1.83% בהישרדות לאחר 5 שנים.

ה-SER, טוענים החוקרים, הוא גורם שמביא בחשבון פרוליפרצייה מואצת של tumor clonogens במהלך טיפולי ההקרנות והטיפולים הכימותרפיים, והוא עשוי לאפשר תכנון מושכל יותר של טיפול משולב בגידולים בעלי פרוליפרצייה מהירה.

מומחים שונים שהגיבו למחקר זה, ציינו כי המחקר עדיין לא הציג הוכחות מספקות לתופעת

ה-repopulation. אם זאת, הם הסכימו כי מדובר במחקר חשוב, וזאת משום שהוא מעלה לתשומת הלב את תופעת ה- repopulationכסיבה אפשרית לכשלון טיפולי.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

למאמר המלא

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה