רפואת ריאות

תוספי מזון משמן דגים מונעים הצרות של דרכי האויר בעת פעילות גופנית באסמטיים (Chest)

מחקר חדש מעיד כי הוספת תוספי מזון משמן דגים לתפריט עשויה למנוע bronchoconstriction המושרה בשל פעילות גופנית (EIB) באסמטיים, בעיה שכיחה בקבוצה זו של חולים.

במחקר קודם, הראו החוקרים שתוספי מזון משמן דגים משפרים את התפקוד הריאתי בספורטאי עילית עם EIB, אך עד כה לא נבדק השימוש בהם בקרב אסמטיים הסובלים מהבעיה.

אחד החוקרים, ד”ר Mickleborough, מסביר בראיון כי הממצאים הנוכחיים מעידים כי תוספי מזון משמן דגים יכולים להועיל בקרב אסמטיים הסובלים מ-EIB, ותומכים בתוצאות דיווחים קודמים אודות יתרונות המתווכים באמצעות ההשפעות האנטי-דלקתיות של שמן דגים.

במחקר אקראי, בעל מבנה crossover, בדקו החוקרים את תפקוד הריאות לפני ואחרי אימון גופני ואת הסמנים הדלקתיים ב-sputum בקרב 16 חולים אסמטיים הסובלים מ-EIB שצרכו תפריט נורמלי שלאחר מכן הוספו לו קפסולות של תוסף מזון משמן דגים או פלצבו במהלך 3 שבועות. לאחר הפסקה בת שבועיים הועבר כל אחד מהנבדקים לקבוצת הניסוי השניה.

במהלך צריכת תפריט תזונה נורמלי, כמו גם במהלך צריכת תפריט עם תוסף הפלצבו, סבלו הנבדקים מ-EIB. לעומת זאת, צריכת תוסף שמן הדגים פחתה הירידה בערך ה-FEV1 שנצפתה בעת האימון הגופני והיא לא הגיעה אל מתחת לסף הדרוש עבור אבחנה של EIB. בנוסף, בעת צריכת תפריט זה, הצליחו הנבדקים להפחית את השימוש בחומרים מרחיבי סימפונות.

בהשוואה לתפריטים האחרים, התפריט שהוסף לו תוסף מזון משמן דגים נקשר לירידה מובהקת סטטיסטית במספר המתווכים הדלקתיים שנמצאו ב-sputum, כמו leukotriene C4 ו-TNF-alpha. תופעה זו נצפתה לפני האימון ולאחריו.

ד”ר Mickleborough מסביר כי הנבדים במחקר הנוכחי קיבלו 20 קפסולות של שמן דגים ביום. הוא מודה שכמות גדולה כזו עלולה להעלות נושאים הקשורים להענות החולים לטיפול ומקווה לערוך מחקר לצורך התאמת המינון בעתיד, דבר העשוי להוביל לשימוש במינון נמוך הרבה יותר.

Chest 2006;129:39-49.
<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה