רפואת ריאות

רוב התרופות לטיפול באסטמה אינן פוגעות בגדילת העובר (J Allergy Clin Immunol)

חוקרים מדווחים כי פרט למתן מערכתי של קורטיק-סטרואידים, לא נראה שתרופות לאסטמה הניטלות במהלך ההריון פוגעות בגדילת העובר. אחת החוקרות, ד”ר Chambers, מסבירה בראיון כי המידע מרגיע רופאים מבחינת אפשרות ההתמדה בקוים המנחים של הטיפול ומאפשר מתן טיפול מתאים באסטמה בקרב נשים הרות.

החוקרים השוו מדדים שונים של גדילת העובר בקרב 551 נשים חולות אסטמה שהשתמשו בסטרואידים בשאיפה (438 נשים) או באופן סיסטמי (113 נשים) לאלו שנתקבלו בקרב 103 נשים דומות שהשתמשו רק באגוניסטי ביתא-2 ובקרב 303 נבדקות ביקורת שאינן סובלות מאסטמה.

ילודי הנשים שנטלו סטרואידים באופן סיסטמי שקלו, בממצוע, כ-200 גרם פחות מילודי הנשים ביתר הקבוצות. משקלי הלידה וגובהם של הילודים של נשים בכל אחת מ-3 הקבוצות האחרות לא נבדלו באופן מובהק סטטיסטית.

היקפי הראש הממוצעים ושיעורי ה-small-for-gestational-age (או SGA) לא נבדלו גם הם באופן מובהק סטטיסטי בין הקבוצות. אולם, שיעורי ה-SGA היו גבוהים יותר בקרב אלו שנטלו מינונים גבוהים יותר של סטרואידים דרך הפה בהשוואה לאלו שנטלו מינונים נמוכים יותר.

באנליזת רגרסיה לינארית, שימוש סיסטמי נקשר באופן מובהק סטטיסטית למשקל הלידה, אך כל מדדי בקרת האסטמה לא נמצאו קשורים למדדי גדילת העובר.

ד”ר Chambers מסבירה כי מידע נוסף ממחקרים אחרים חיוני בכדי להבין טוב יותר האם ישנם סיכונים לתוצאות שליליות אחרות של ההריון, כגון פגמים מולדים מסוימים.

היא מסכמת כי האסטרטגיה המיטבית לנשים בגיל הפוריות הסובלות ממחלות כרוניות היא להיוועץ בנוגע למרשמי הטיפול לפני הכניסה להריון ולתכנן את ההריונות תוך השגת הבקרה המיטבית האפשרית של המחלה.

במאמר מערכת מצורף נכתב כי המחקר איננו בעל כוח מספיק בכדי להציג את ההשפעה הפוטנציאלית של סטרואידים הנלקחים בשאיפה על שיעורי ה-SGA.

הכותבים מסכמים שקורטיקו-סטרואידים הניתנים בשאיפה הם עדיין הטיפול המיטבי לצורך בקרה על מחלת האסטמה ולא נראה שהם פוגעים בגדילת העובר. אולם, הם מציינים, לפני שלילת הימצאות תופעות לוואי של קורטיקו-סטרואידים הניתנים בשאיפה על גדילת העובר, ישנו צורך בביצוע מחקרים גדולים יותר שכוחם מספיק בכדי לענות בוודאות על שאלה זו.

לידיעה במדסקייפ

J Allergy Clin Immunol 2005;116:501-509.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה