רפואת ריאות

השתלת אונות ריאה מתורם חי נראית מבטיחה בחולי דלקת ריאות אינטרסטיציאלית (Chest)

נראה כי השתלת אונות ריאה מתורם חי (LDLLT) עשויה להיות יעילה לטיפול בחולים עם דלקת ריאות אינטרסטיציאלית אידיופתית (IIP), על פי מחקר שפורסם בגיליון ספטמבר של Chest.

חולים עם IIP נפטרים לעיתים קרובות בעודם ממתינים לתרומת אדם שנפטר. למעשה, בגלל חלון הזמן הקצר, חולים אלו מקבלים התראה של 3 חודשים בארה”ב.

LDLLT הינה אלטרנטיבה להשתלה מאדם שנפטר. בהליך זה, מושתלות רק שתי אונות, כלומר יעבוד הכי טוב בילדים ואנשים צעירים. לכן עד היום יושמה שיטה זו בעיקר בחולי ציסטיק פיברוזיס.

במחקר הנוכחי, העריך הצוות את תוצאות 9 חולים עם IIP מתקדם שעברו LDLLT. רובם היו על מינונים גבוהים של קורטיקוסטרואידים סיסטמים, התוויית נגד להשתלת ריאה מאדם מת. הניתוח בוצע תחת מעקף קרדיופולמונרי ובכל חולה הושתלו 2 אונות משני תורמים בריאים יחסית.

כל 18 אנסטמוזות ברונכיאליות עברו ללא סיבוכים בדרכי האוויר. אנליזת ריאה שהוצאה חשפה אבחנה של דלקת ריאות אינטרסטיציאלית ב-6 מקרים ופיברוטית לא ספציפית ב-3.

בכל תקופת המעקב של 10-48 חודשים, 8 חולים היו בחיים. חולה אחד נפטר זמן קצר לאחר ההליך בגלל תגובת דחייה חריפה. נפח חיוני ממוצע היה 2 ליטר, 71.4% מהערך הצפוי לאחר שנה.

תורם אחד נזקק לפתיחת חזה חוזרת לטיפול בדימום בחזה, אך אף אחד מהתורמים לא נזקק לעירוי דם. כל 18 התורמים חזרו לאורח חיים תקין.

ממצאים אלו תומכים באפשרות LDLLT בחולים עם IIP מתקדם, כולל דלקת ריאות אינטרסטיציאלית ופיברוטית לא ספציפית, אשר ימותו אם לא יעברו את ההשתלה. בנוסף, התוצאות מציעות כי  שלא כמו השתלה מאדם מת, LDLLT ניתנת לביצוע בבטחה בחולים המשתמשים בקורטיקוסטרואידים במינון גבוה.

Chest 2005;128:1364-1370

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה