רפואת ריאות

מתן יומי של tiotropium עשוי להפחית את ההחמרות במצבם של חולי COPD (ה-Ann Intern Med)

תוצאותיו של מחקר אקראי, כפול-סמיות שפורסמו לאחרונה מעידות כי מתן חד-יומי של tiotropium, חומר מרחיב סימפונות אנטי-כולינרגי הניתן בשאיפה, מפחית את ההחמרה במצבם של חולים הסובלים ממחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD).

החוקרים כותבים כי מצבם של חולי COPD מחמיר לעיתים קרובות, דבר המוביל להעלאה בשימוש במשאבי שרותי הבריאות. הם מסבירים כי במחקרים קליניים מבוקרים שהישוו את השימוש בפלצבו וב-ipratropium, מרחיב סימפונות אנטי-כולינרגי בעל טווח פעולה קצר, הראה השימוש ב-tiotropium שיפור בתפקוד הריאות, בקוצר הנשימה, ובאיכות החיים הקשורה לבריאות בחולים הסובלים מ-COPD. הם מוסיפים כי אנליזות תופעות הלוואי במחקרים הללו מעידות כי tiotropium עשוי גם להופחית את ההחמרה במצב המחלה ולהקטין את שיעור האישפוזים.

במחקר שנערך ב-26 מרכזי מחקר, השתתפו 1,829 חולים הסובלים מ-COPD מדרגת חומרה בינונית עד חמורה. הנבדקים חולקו באקראי לקבלת tiotropium במינון של 18 מק”ג פעם ביום או לקבלת פלצבו במהלך 6 חודשים. בתחילתהמחקר עמד ערך ה-FEV1 הממוצע על 36% מהערך הצפוי. החולים לא הורשו להשתמש בחומרים מרחיבי סימפונות אנטי-כולינרגים אחרים, אך פרט לכך קיבלו את הטיפול הרגיל. מדדי התוצאה העיקריים היו אחוז החולים שבהם הופיעה החמרה במצב ה-COPD ואחוז החולים שאושפזו בשל המחלה.

בהשוואה לפלצבו, נקשר השימוש ב-tiotropium לירידה באחוז החולים שבהם הופיע החמרה אחת או יותר (27.9% לעומת 32.3%, ערך P = .037). אחוז החולים שאושפזו בשל החמרה במחלה היה גם הוא נמוך יותר בקבוצה שטופלה באמצעות tiotropium (כ-7.0% לעומת 9.5%, ערך P = .056), אך הבדל זה לא נמצא מובהק סטטיסטית.

אנליזה משנית של התוצאות מעידה כי tiotropium עשוי להאריך את פרק הזמן עד להחמרה הראשונה במצב המחלה (P = .028) ולהפחית את השימוש בשרותי הבריאות בשל החמרות במצב המחלה, כולל תדירות האישפוזים  (P = .047), תדירות הביקורים שאינם נקבעו מראש במרפאה (P = .019), ומספר הימים שבהם נעשה שימוש בטיפול אנטיביוטי (P = .015). השימוש ב-tiotropium לא נקשר לירידה מובהקת סטטיסטית בשיעור האישפוזים מכל סיבה שהיא. תופעות הלוואי החמורות שהופיעו היו דומות בשתי הקבוצות.

מגבלות המחקר כוללות את הרשמת הנבדקים מתוך מערכת מתן שרותי הבריאות, את היותם של 99% מהנבדקים גברים, את משך המעקב של 6 חודשים בלבד, ואת העדר ההשוואה בין tiotropium ל-ipratropium.

החוקרים כותבים כי tiotropium מפחית את ההחמרות במצב ה-COPD ועשוי אף להפחית את השימוש בשרותי הבריאות הקשור למצב המחלה בחולים הסובלים מ-COPD מדרגת חומרה בינונית עד חמורה. הם מסכמים כי השפעות הטיפול לא היו גדולות, ויש לשקול את חשיבותן הקלינית הכללית למול שיקולים אחרים, כולל שיקולי העלות.

במאמר מערכת מצורף דנים הכותבים במנגנונים אפשריים שבהם מרחיבי-סימפונות בעלי טווח פעילות ארוך עשויים להפחית את החמרת המחלה. מנגנונים אלה כוללים שיפור בפינוי ה-mucociliary של הסימפונות, הרחבה של הסימפונות, ו/או הפחתה בדלקת בשל ירידה בניפוח היתר.

עוד נכתב כי יש לשקול שימוש ב-tiotropium כטיפול הבחירה בחולי COPD וכי מחקרים שימשכו יותר משנה עשוים להעיד כיצד עשויה ההפחתה הממושכת בחסימת הסימפונות להקטין את הירידה בתפקוד הריאתי בחולים אלה בטווח הארוך. הכותבים מסכמים כי על הרופאים ונותני שרותי הבריאות המאבחנים COPD ומטפלים בחולים להיות מודעים לאפשרות הטיפול באמצעות מרחיבי-סימפונות בעלי טווח פעולה ארוך.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה