רפואת ריאות

שימוש ניסיוני באכינצאה לטיפול בזיהומי Rhinovirus (ה-NEJM)

מחקר שנערך בארצות-הברית מערער את יתרונות השימוש באכניצאה. תוצאות המחקר מעידות כי התרופה הצמחית איננה יעילה יותר מפלצבו בטיפול בהצטננות.

אכינצאה מצויה בשימוש נרחב כטיפול צמחי בהצטננות ואף הוכרה על -ידי ארגון הבריאות הלאומי כתרופה צמחית, אך מחקרי יעילות העלו תוצאות סותרות ובשוק מצויים תכשירים רבים בעלי הרכבים פיטו-כימיים שונים. במחקר זה נבדקה השפעת מיצויים מוגדרים כימית של שורש Echinacea angustifolia בטיפול בזיהומי rhinovirus.

החוקרים השתמשו ב-3 הכנות שונות של אכינצאה, בעלות פרופילים פיטו-כימיים שונים, שהוכנו באמצעות מיצוי שורשי E. angustifolia עם supercritical carbon dioxide, ב-60% אתנול או ב-20% אתנול.

במחקר השתתפו 437 מתנדבים שחולקו באקראי לקבלת טיפול מניעה (במהלך 7 ימים לפני בדיקת האתגר בחשיפה לוירוס ו-5 ימים אחריה), או לקבלת טיפול (רק אחרי בדיקת האתגר בחשיפה לוירוס), באחד מהתכשירים או לקבלת פלצבו. באנליזה נכללו התוצאות שהתקבלו בקרב 399 נבדקים שאותגרו בחשיפה ל-rhinovirus type 39 ונערך אחריהם מעקב במהלך 5 ימים.

לא נמצאו השפעות מובהקות סטטיסטית של 3 מיצויי האכינצאה על שיעורי הזיהומים או חומרת הסימפטומים בנבדקים. כמו כן לא נמצאו השפעות מובהקות סטטיסטית של הטיפול על נפח ההפרשות מהאף, על ריכוזי ה-polymorphonuclear leukocyte  וה-interleukin-8 במשטחים שנלקחו מחלל האף, או על כמות הוירוס בטיטר.

הממצאים מעידים כי מיצויים של שורש ה-E. angustifolia, לבד או במשולב, לא השפיעו באופן מובהק סטטיסטית על שיעור ההדבקה בזיהום rhinovirus או על מהלך המחלה הקליני הנובע ממנה. אולם, החוקרים מציינים כי בשל ריבוי תכשירי האניצאה המצויים בשוק, קשה לקבוצע חד-משמעית כי לטיפול אין השפעה על הצטננות.

במאמר מערכת מצורף נכתב כי למרות הממצאים, לא סביר שיפחת השימוש בתכשירי האכניצאה או שיעור ייצורם.

NEJM 353:341-348

הערת עורך מדור רפואת ריאות, פרופ’ קרמר: זוהי עדות נוספת לבסיס המדעי הרעוע של “תרופה” זו, דבר שלא מפריע לה להמכר במיליארדי דולרים ברחבי העולם…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה