רפואת ריאות

topiramate עשוי לסייע לחולים מכורים לאלכוהול להפסיק לעשן (Arch Intern Med)

תוצאותיה של אנליזת תת-קבוצה במחקר אקראי שפורסם לאחרונה מעידה כי topiramate בטוח ויעיל לשימוש לצורך הפסקת עישון בקרב חולים המראים תלות בצריכת אלכוהול.

החוקרים כותבים כי למרות ההשערה שהפסקת העישון עלולה לעודד חזרה לצריכת אלכוהול באנשים אלה, מחקרים עכשויים מראים שטיפול להפסקת עישון איננו גורם לאלכוהוליסטים שנגמלו לחזור לצרוך אלכוהול ועשוי אף להפחית את השתיה בקרב אלה שעדיין צורכים אלכוהול. הם מסבירים כי בעבר הראו שמתן topiramate מהווה טיפול יעיל בהתמכרות לאלכוהול, וכעת החליטו לבחון האם הוא משפיע גם על העישון בנבדקים מכורים לאלכוהול מהמחקר הקודם.

אנליזת תת-קבוצה זו מהווה חלק ממחקר כפול-סמיות גדול יותר, שנמשך 12 שבועות, ועורך השוואה בין topiramate לבין פלצבו כטיפול בהתמכרות לאלכוהול. 45 מתוך 95 הנבדקים המעשנים המכורים לאלכוהול נבחרו באקראי לקבלת topiramate במינון הולך ועולה מ-25 מ”ג ליום ועד 300 מ”ג ליום, ו-49 מהם קיבלו פלצבו. מדד התוצאה העיקרי היה הפסקת העישון, שהתבסס על דיווח עצמי ואומת באמצעות בדיקת רמת ה-cotinine בסרום, הוא המטבוליט העיקרי של ניקוטין.

בהשוואה לחולים שקיבלו פלצבו, באלו שנטלו topiramate הופיעה סבירות גבוהה לפחות פי 4 לגמילה מעישון (ערך OR 4.46; עם 95%CI, 1.08-18.39; ערך P = .04). כאשר נקבע כי רמת cotinine בסרום של 28ng/mL ומטה תפריד בין מעשנים ללא-מעשנים, נמצא כי מתן topiramate מעלה כמעט פי 5 את הסבירות להגמל מעישון (ערך OR 4.97; עם 95%CI, 1.1-23.4; ערך P = .04). שיעור הפסקת העישון בקרב הנבדקים שקיבלו topiramate עמד על ערך של 19.4% בשבוע 9 ועל ערך של 16.7% בשבוע 12, לעומת 6.9% בשני הזמנים בקבוצת הנבדקים שקיבלו פלצבו.

מגבלות המחקר כוללות אנליזת post hoc של הרגלי העישון, הכללת מעשני סיגריות בלבד, העדר מעקב אחר הנבדקים, אי-הכללה של חולים הסובלים מקו-מורבידיות של הפרעות פסיכיאטריות מציר 1, גודל מדגם קטן יחסית, ומשך מחקר קצר.

החוקרים כותבים כי במחקר זה מראה מתן topiramate (במינוןשל עד 300 מ”ג ליום) פוטנציאל כתרופה בטוחה ומבטיחה לטיפול בעישון בקרב נבדקים מכורים לאלכוהול. הם מוסיפים כי הממצא מעורר ענין מדעי שכן עד כה לא נמצאה אף תרופה יעילה בטיפול בתלות כפולה בסיגריות ובאלכוהול.

לידיעה במדסקייפ

Arch Intern Med. 2005;165:1600-1605

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה