רפואת ריאות

תרופה חדשה נגד סרטן Tarceva (או Erlotinib) הראתה שיפור משמעותי בשרידות ואיכות חיים בחולי סרטן ריאות (NEJM)

טיפול בתרופה החדשנית נגד סרטן Tarceva (או erlotinib) בחולים עם סרטן ריאות מסוג non-small cell מתקדם (NSCLC) הביא לשיפור משמעותי בשרידות לעומת פלצבו (42.5% שיפור), על פי מחקר לנדמרק שפורסם ב-New England Journal of Medicine. המחקר הראה גם שיפור בסימפטומים של איכות חיים בחולים שטופלו בתרופה.

תוצאות אלו מספקות תקווה חדשה להילחם נגד אחד מסוגי הסרטן היותר קטלניים. NSCLC הוא הנפוץ מבין סוגי סרטן הריאה עם מיליון חולןם חדשים בשנה ברחבי העולם. קיימות מעט אפשרויות טיפול והתמותה גבוהה.

מחקר זה הוא התקדמות רפואית חשובה לחולים עם סרטן ריאות מתקדם. אפשרויות הטיפול הקיימות כיום מוגבלות ותופעות הלוואי מתישות. המחקר הראה כי Tarceva לא רק מאריכה שרידות אלא גם משפרת איכות חיים.

Tarceva נלקחת אורלית, פעם ביום, ושייכת למשפחה של מעכבי EGFR (מעכב רצפטור לפקטור גדילה אפידרמלי) והראשונה מסוגה שהדגימה יתרון שרידות בסרטן.

המחקר כלל 87 אתרים מ-17 מדינות. 731 מטופלים עם NSCLC מתקדם שהסרטן התקדם לאחר כמותרפיה ראשונה או שניה השתתפו במחקר.

המחקר השווה בין חולים שקיבלו מונותרפיה עם Tarceva או פלצבו. החולים שקיבלו Tarceva הראו שיפור משמעותי בשרידות (6.7 חודשים לעומת 4.7 חודשים). בנוסף, 31% מהחולים שקיבלו Tarceva היו בחיים לאחר שנה בהשוואה ל-22% בקבוצת הפלצבו. החולים בקבוצת המחקר שלטו בסימפטומים למשך זמן ארוך יותר משמעותית והיה להם שיפור גבוה יותר באיכות החיים ותיפקוד פיזי בהשוואה לפלצבו.

בהתבסס על מידע זה, Tarceva אושרה ע”י ה-FDA בנובמבר 2004 לטיפול בסרטן מסוג NSCLC מתקדם לאחר כשלון של לפחות במותרפיה אחת. Tarceva קיבלו לאחרונה המלצה חיובית מ-CHMP.

EGFR משחק תפקיד ביצירה וגידול של כמה סוגי סרטן. Tarceva חוסמת גדילה של הגידול באמצעות חסימת פעילות טירוזין קינז. Tarceva הראתה יתרון שרידות במחקרים שלב III בסרטן NSCLC וכן בסרטן הלבלב.

לידיעה בדוקטור’ס גייד

הערת מערכת: עם כל ההתלהבות המלווה תוצאות כאלה שאף זכו להיות מוצגים כמאמר ראשי ב-NEJM כדאי לזכור שהתרופה החדשה משפרת את תוחלת החיים בחודשיים בלבד בהשוואה לפלצבו. מן הסתם, כאשר תאושר ותשווק התרופה נאלץ להתמודד גם עם שאלת המחיר. בעניין זה , למי שטרם עיין, קבלו המלצתנו לקרוא את הסקירה מהניו-יורק טיימס בנושא הערך (הכלכלי…) של החיים.

סקירת ניו יורק טיימס

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה