רפואת ריאות

עישון וזיהומי HCV מגבירים את הסיכון להופעת Non-Hodgkin Lymphoma (ה-Int J Cancer)

תוצאותיו של מחקר שנערך באיטליה מעידות כי עישון כבד מכפיל את הסיכון לחלות ב-non-Hodgkin lymphoma (או NHL). המחקר מעיד גם כי אנשים שנדבקו ב-hepatitis C virus (הוא HCV) והם מעשנים כבדים מוכפל הסיכון להופעת NHL פי 4 בערך.

החוקר הראשי, ד”ר Talamini, מסביר בראיון כי עישון הוא גורם סיכון מוכר היטב לכמה סוגי סרטן, אך מעורבותו באטיולוגיה של NHL איננו מובן לחלוטין. הוא מציין כי HCV נקשר גם הווא ל-NHL, אך מעולם לא נבדק היחס ההדדי בין עישון לבין HCV בהקשר זה.

החוקרים בדקו את הקשר בין HCV, הרגלי העישון ו-NHL בקרב 225 חולים שאושפזו בשל איבחון ראשון ב-NHL ובקרב 504 נבדקי ביקורת מתאימים שאובחנו בשל מגוון מצבים אקוטיים, לא ממאירים, לא חיסוניים ושאינם קשורים לעישון.

החוקרים מדווחים כי בהשוואה לחולים שמעולם לא עישנו, בחולים המעשנים לפחות 20 סיגריות ביום התקבל ערך OR של 2.10 לחלות ב-NHL. ממצא זה נשמר עקבי בשני המינים ובכל קבוצות הגיל בקרב הנבדקים. ערך ה-OR לחולות ב-NHL עמד על ערך של 2.64 כשנבדקה השפעת תוצאה סרולוגית חיובית בבדיקת ה-HCV.

ד”ר Talamini מסביר כי נראה שהשפעות העישון וזיהום ה-HCV על הסיכון לחלות ב-NHL אינן תלויות זו בזו, דבר המגביר מאוד את הסיכון בקרב מעשנים כבדים שהתקבלה בהם תוצאת HCV חיובית. לדבריו, נראה שהעישון והזיהום פועלים בשלבים שונים של התהליך הקרצינוגני ב-NHL.

לסיכום, הוא מסביר כי כ-5%-10% ממקרי ה-NHL ניתנים למניעה באמצעות הפסקת העישון ויישום תוכניות בריאותיות להקטנת שיעור זיהומי ה-HCV. לטענתו, יכולים צוותי הרפואה לסייע בהפחתת שיעור מקרי ה-NHL באוכלוסיה באמצעות עידוד התנהגות נכונה וסגנון חיים בריא, תוך שילוב קמפיינים המעודדים הימנעות מעישון ותוכניות תמיכה למפסיקים לעשן ומתן התערבויות למניעת הדבקה ב-HCV, כגון המלצה על הימנעות משימוש בסמים בהזרקה ומקיום יחסי מין לא מוגנים.

לידיעה במדסקייפ

Int J Cancer 2005;115:606-610.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה