רפואת ריאות

מצבים קומורבידים עלולים להשפיע על שימוש בתרופות נגד יתר לחץ דם בקשישים (Hypertension)

מגוון גורמים ומצבים קומורבידים עלולים להשפיע על שימוש בתרופות נגד יתר לחץ דם בקשישים, על פי תוצאות מחקר רטרוספקטיבי שפורסם בגיליון יוני של Hypertension און ליין.

למרות שיתרונותיהן של התרופות נגד יתר לחץ דם בוססו בברור, עדיין הן בשימוש מופחת באוכלוסיית הקשישים. זיהוי הסיבות לכך הוא צעד ראשון קריטי בפיתוח שיטות לשיפור השימוש בטיפול יעיל זה.

מחקר רטרוספקטיבי זה כלל 51,517 חולים בני 65 שנה לפחות. לכולם היה יתר לחץ דם וכן אחד מהבאים: אסתמה או COPD, דכאון, הפרעות עיכול, אוסטאוארתריטיס או אף אחד מהתחלואות הנוספות.

שימוש בתרופות נגד לחץ דם היתה מופחת באופן קבוע בחולי אסתמה או COPD (יחסי סיכון מותאמים, 0.43; 95% רווח בר סמך, 0.40-0.47), דכאון (0.50; 0.45-0.55), הפרעות עיכול (0.59; 0.54-0.64), ואוסתאוארתריטיס (0.63; 0.59-0.67), בהשוואה לחולים ללא מצבים אלו.

אנליזת רגרסיה חשפה כי שימוש מופחת בתרופות נגד לחץ דם היה קשור גם לגיל מבוגר יותר, מין נשי, גזע לבן, חומרה גבוהה יותר של מחלות אחרות, העדר אינדיקציות קרדיווסקולריות, אישפוזים, ביקורי רופא ושימוש בפחות תרופות אחרות.

בשכיחות גבוהה, נראה כי מצבים לא קרדיווסקולרים קובעים שימוש בתרופות נגד לחץ דם בקשישים עם יתר לחץ דם.

אם יאושרו, תוצאות אלו מציעות כי יכולים להיות יתרונות נוספים לבריאות הציבור מקביעת ההשפעות של קומורבידיות נוספות על שימוש בתרופות נגד לחץ דם.

במאמר מערכת נכתב כי הנושא המסקרן ביותר שיש לענות עליו במחקרים עתידיים הוא האם חוסר דבקות בטיפול בתרופות נגד לחץ דם בנוכחות הפרעות לא קדריאליות משקף נאמנה אי היענות של החולים, בניגוד לדעת הרופאים. מחלות לא קרדיווסקולריות בחולים מבוגרים עלולות לשמש מחסום לטיפול יעיל בתרופות נגד יתר לחץ דם ולהכריז על חזרת יתר לחץ דם כ’רוצח השקט’.

Hypertension. Posted online June 27, 2005

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה