רפואת ריאות

פינוי תושבים מבתיהם במהלך שרפה כימית איננו בהרכח הגישה הנכונה (BMJ )

על-פי תוצאות סקר שנערך לאחר שרפה שפרצה במפעל פלסטיק באנגליה, פינוי התושבים המקומיים במהלך תקרית של זיהום אויר כימי איננו בהכרח הדרך הטובה ביותר להמנע מחשיפתם לחומרים רעילים ומהופעת תגובות במערכת הנשימה. החוקר הראשי, ד”ר Kinra, מסביר בראיון כי פינוי לא מתוכנן עם תנועה של המון אדם עלול לגרור בעיות פסיכולוגיות וגופניות.

החוקרים בדקו את התוצאות הבריאותיות בקרב התושבים שפונו ובקרב התושבים שנותרו בבתיהם. התגובה הראשונית של שרותי החירום היתה לפנות תושבים, אך לאחר מכן שונתה ההחלטה והומלץ לתושבים להשאר בבתיהם.

תוצאות הבדיקות שבוצעו 12 שעות לאחר תחילת השרפה מעידות כי הריכוז המירבי של hydrochloric acid עמד על ערך של 5 חלקיקים למיליון.

באנליזה נכללו אנשים המתגוררים בטווח של 1000 מטרים מאתר השרפה. דרוגי הסימפטומים הממוצעים במערכת הנשימה עמדו על ערכים של 1.9 ושל-1.0 בקרב 299 תושבים שפונו ו-797 תושבים שנותרו בבתיהם במהלך הארוע, בהתאמה. הדרוג עמד על ערך של 4 ומעלה ב-59 מקרים (19.7%) וב-76 מקרים (9.5%), בהתאמה (p < 0.001 בשני המקרים). שני האנשים שאושפזו, אחד בשל אסטמה ברונכיאלית והשני בשל חשד לאנגינה, השתייכו לקבוצת המפונים מבתיהם.

אנליזה מרובת משתנים מראה כי שני גורמי הסיכון שניתנו לשינוי ונקשרו להופעת דרוג סימפטומים של 4 ומעלה היו פינוי מהבית וחשיפה ישירה לעשן במהלך היום הראשון. מרחק המגורים מן המפעל ודרוג החשיפה הממוצע במהלך 48 שעות לא השפיעו על התוצאות בנבדקים.

ד”ר Kinra מציין כי ניתן להגן על אוכלוסיה מפני חשיפה במהלך תקרית כימית באמצעות הצבת מחסום בין התושבים לבין הגז או באמצעות הרחקתם מהגז, אך בכדי להרחיקם ממנו, יש להעבירם דרך הגז הרעיל, ברוב המקרים.

הוא מוסיף כי במידה והתושבים נותרים בבתיהם, ניתן להפחית את החשיפה פי 30-50 פשוט באמצעות סגירת הדלתות והחלונות והנחת שמיכות או מגבות תחת הדלתות ומסביב לחלונות. הוא מדגיש כי ממצאי המחקר תומכים בדעת המומחים בנושא.

במאמר מערכת מצורף מצוין כי ברוב המקרים הסיכון המיידי הכרוך בשרפה הכימית הינו קטן בשל יכולת הציפה המופיעה בשל החום והרוח, אולם עלול להתחייב פינוי זמני של תושבים במקרים שבהם מדובר בתאונה של מיכליות המכילות גז רעיל.

עוד נכתב כי מחקרים אפידמיולוגיים נוספים שיכללו מידע אודות החשיפה דרושים בכדי לבנות בסיס עדויות שיסייע בקבלת ההחלטות בנוגע לתקריות כאלה ובטיפול בתושבים.


BMJ 2005;330:1471-1475.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה