רפואת ריאות

טכנולוגיית MDCT מאפשרת CT לסינוסים במינון נמוך בילדים (AJR Am J Roentgenol)

שימוש ב-CT מולטידקטור (MDCT) נותן הדמייה אבחנתית של סינוסים בילדים עם מינוני קרינה נמוכים כמו אלו של בדיקות סינוס בפילם פשוט, על פי מחקר שפורסם בגיליון מאי של American Journal of Roentgenology.

קיימת אי התאמה בין ממצאים רדיוגרפיים פשוטים ו-CT, במבוגרים ובילדים, ולכן בתחום בו קיימת סתירה משמעותית בהדמיות סינוסיטיס בילדים נשארת האפשרות בין שימוש ברדיוגרפיה קונבנציונלית לשימוש ב-CT. במבוגרים, CT הוא הגולד סטנדרט להדמיית סינוס, ו-CT במינון נמוך הפך לשיטה המועדפת.

מטרת המחקר היתה להראות כי ב-MDCT של הסינוסים במינון נמוך בילדים המינון היעיל ניתן להורדה לרמה ברת השוואה לזו של הדמייה רדיוגרפית סטנדרטית, עם סריקות רזולנטיות שהן עדיין באיכות הדמייה אבחנתית.

 החוקרים ביצעו בדיקות רדיוגרפיות סטנדרטיות של הסינוסים (מנחים אנטרופוסטריורים ולטרלים) ב-69 ילדים, בגיל ממוצע של 4.2 שנים.

קבוצה אחרת של 125 ילדים בגיל ממוצע של 6.8 שנים עברו MDCT במינון נמוך של הסינוסים עם 6 או 16 MDCT בשני שלבים ושימוש בפרוטוקולים שונים של סריקה. החוקרים חישבו את המינון היעיל ל-MDCT.

לרדיוגרפיה סטנדרטית, מינון יעיל ממוצע היה 0.0528 mSv. ל-MDCT במינון נמוך היה הערך 0.096 mSv בשלב הראשון, אך הופחת שבלב השני ל-0.0531 mSv. התוצאות לא הראו הבדלים משמעותיים סטטיסטית במינון יעיל בין רדיוגרפיה ו-MDCT בשלב השני.

מיגבלות המחקר היו כשלון להשוות איכות הדמייה שך CT במינון נמוך עם הגולד סטנדרט, CT של הסינוסים במינון רגיל. החוקרים הזהירו כי אבחנה של סינוסיטיס כרונית או חוזרת צריכה להיעשות קלינית, עם אישור המבוסס על ממצאי מעבדה והדמייה. טכנולוגיית MDCT המודרנית, CT במינון נמוך בילדים יכול לתת איכות הדמייה אבחנתית ברת השוואה לזו של רדיוגרפיה סטנדרטית. המחקר מראה כי CT של הסינוסים במינון נמוך מציע אלטרנטיבה טובה לבדיקות רדיוגרפיה סטנדרטיות.

AJR Am J Roentgenol. 2005;184:1611-1618

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה