רפואת ריאות

יתכן שסריקות CT שגרתיות אינן מפחיתות את שיעור התמותה בשל סרטן ריאות (Radiology)

דיווח מעקב ממחקר פרוספקטיבי בן 5 שנים מעיד כי סריקות שנתיות באמעות בדיקת CT סלילית לזיהוי סרטן ריאות אינן מפחיתות את שיעור התמותה ועלולות, למעשה, לגרום נזק רב יותר מתועלת.

דיווחים קודמים מהמחקר מראים שסריקת CT עשויה לזהות סרטן ריאות בשלבים המוקדמים, אך ששיעור תוצאות ה-false-positive הינו גבוה.

במאמר שפורסם לאחרונה דנים החוקרים בתוצאות שהתקבלו בקרב 1520 נבדקים שעברו 5 בדיקות CT שנתיות. הנבדקים היו בגיל 50 שנים ומעלה ועישנו בשיעור גבוה מ-20pack-years.

בסך הכל, זוהו 3356 גושים לא-מסוידים בקרב 1118 (74%) מהנבדקים. שיעור תוצאות ה-false-positive, כלומר אחוז הגושים שנמצאו שפירים במהלך הנתיחה או באמצעות תצפית, עמד על ערך של 92.4%-96.0%.

68 מקרים ראשוניים של סרטן ריאות התגלו ב-66 נבדקים, והתרחשו תשעה מקרי מוות בשל סרטן ריאות. החוקרים מציינים כי שיעור זה אינו שונה באופן מובהק סטטיסטית מהשיעור שנצפה במחקר שבדק את יתרונות השימוש בבדיקה רדיוגרפית שנתית, למרות שהמחקר הנוכחי גילה אחוז גדול יותר של מקרי סרטן בשלב IA. לא נמצאה ירידה בשיעור מקרי הסרטן המתקדמים.

החוקרים מציינים כי מתן ההתערבויות בשל גושים שפירים הינו יקר ומהווה גורם משמעותי למורבידיות, לתמותה ולירידה באיכות החיים.

החוקרים ממליצים כי הממצאים יגרמו לרופאים לבחון מחדש את עמדתם במידה והם מבצעים סריקות CT שגרתיות שלא במסגרת מחקר קליני.

לידיעה במדסקייפ

Radiology 2005;235:259-265.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה