רפואת ריאות

מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה אינו צופה שינויים משמועתיים בהרגלי הקנייה של הצרכנים לאחר שתרופות ללא מרשם יימכו מחוץ לבתי מרקחת (דהמרקר הארץ)

ע”פ הערכת חברת גיאוקרטוגרפיה, כפי שמתפרסמת היום ב-TheMarker תחילת שיווק של תרופות ללא מרשם מחוץ לבתי המרקחת לא צפוייה לגרום לשינוי משמעותי בהרגלי קניית תרופות אלה ע”י הצרכן הישראלי.

לפי מימצאי הסקר וההערכות שביצעה החברה רוב הצרכנים ימשיכו לרכוש את התרופות בקופות החולים ובבתי המרקחת. להערכת ד”ר רינה דגני, מנכ”ל גיאוקרטוגרפיה, גם הימצאותן של תרופות ללא מרשם ברשתות וחנויות לא תהפוכנה להיות מקור משיכה לחנויות אלה.

השינוי המשמעותי היחיד שגיאוקרטוגפיה צופה הוא בשוק הפרסום של תרופות אלה, והיא אף ממליצה לחברות לחזק את המודעות והמותגיות של החברה המשווקת עצמה, וזאת לאור המודעות הנמוכה שנמצאה בסקרים לשמות של חברות כמו פייזר, MSD, אלי-לילי, GSK (אם כי כדאי לציין שחלק גדול מחברות אלה אינן משווקות תכשירי OTC …) וכד’. נתון מעניין נוסף שמציגה דגני (הנתונים מוצגים היום במסגרת כנס תרופות ללא מרשם) הוא ששיעור הזכירה הממוצע של פרסומי תרופות נע בין 4% ל- 10%, תלוי בתרופה.

לסקירה המלאה בדהמרקר

הערת המערכת: נראה אכן שמרבית הגורמים הפועלים בתחום התרופות ללא מרשם אכן אינם מגלים התלהבות יתרה, בלשון המעטה,  מהיציאה מחוץ לבתי המרקחת, ולכן התחזיות השמרניות לשינויים משמעותים בגודל השוק תואמים תחושות אלה. לדעתנו השינוי המשמעותי יותר הוא העובדה שבבתי המרקחת, וברשתות הפארם, הזמינות הישירה של הצרכן לתרופה תגדל, שכן ניתן יהיה ל”הוריד” מהמדף את אותן תרופות שאושרו לשיווק מחוץ לבתי המרקחת. דבר זה עשוי להגביר את התחרותיות ואת הרגישות למחירים, שכן כיום, הצרכן המצוי שואל בדר”כ את הרוקח מה יש לטיפול בבעייה מסויימת, או מבקש מותג. כעת תהיה לו ההזדמנות, בדומה לדרך שהצרכן בוחר כיום את הקפה, להשוות “בעין” בין המותגים השונים המטפלים באותה בעייה, לרבות מחיר המותגים השונים.

שינוי זה אגב מעמיד בסימן שאלה גדול את כל הצורך בפיקוח מחירים על תרופות אלה, שעדיין קיים ומגביל את חופש הפעולה, ואף דורש טיפול ואדמיניטרציה מיותרים לחלוטין.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה