רפואת ריאות

melatonin עשוי לשפר את איכות השינה בחולי אסטמה (Am J Resp Crit Care Med)

תוצאות מחקר אקראי, כפול-סמיות ומבוקר על-ידי פלצבו מעידות כי מתן טיפול ב-melatonin משפר משמעותית את איכות השינה של חולים הסובלים מאסטמה מדרגת חומרה מתונה עד בינונית, ללא שיפור בתיפקוד הריאתי או בסימפטומי האסטמה.

החוקרים כותבים כי הפרעות בשינה והשלכותיהן בשעות היום הן בעיות הקשורות לטיפול בחולי אסטמה וכי כשלון הטיפול בבעיות השינה עלול להוביל להרעה במצב הבקרה על המחלה ולהשפיע לרעה על איכות חיי החולים.

הם מסבירים כי ל-melatonin פעילות המשרה שינה והיא משפיעה על טונוס השרירים החלקים ועל מצב הדלקת בגוף. לטענתם קיימים דיווחים על שיפור בשינה לאחר מתן melatonin בכמה מצבים רפואיים שונים, כולל בחולים המאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ הסובלים ממחלת ריאות חסימתית כרונית ומדלקת ריאות.

החוקרים בדקו את השפעת מתן melatonin על איכות השינה של 22 נשים הסובלות מאסטמה מדרגת חומרה מתונה עד בינונית (גיל ממוצע 7.7 ± 29.7 שנים)שחולקו באקראי לקבלת 3 מ”ג melatonin (כ-12 נבדקות) או פלצבו (כ-10 נבדקות) במנה יחידה שעתיים לפני השינה במהלך 28 ימים. החוקרים בחרו לבצע את המחקר בנשים בהתבסס על דיווחים המיעידים כי הזמינות הביולוגית של התרופה גבוהה כמעט פי 3 בנשים, בהשוואה לגברים.

התוצאות שהתקבלו לאחר 4 שבועות הראו כי מתן melatonin שיפר משמעותית את תוצאות דירוג אינדקס איכות השינה (PSQI) בהשוואה לתוצאות בתחילת הניסוי (P < .001), כולל פרמטרים של איכות חיי השינה בנבדקות (P = .02), הפחית את ה-sleep latency (ערך P = .02), העלה את משך השינה (P = .034), והפחית את השינה ואת ההפרעות במהלך היום (P = .025; P = .02). בנוסף נצפתה נטיה לכיוון שיפור תוצאות דירוג ה-Epworth Sleepiness Scale (ה-ESS) בהשוואה לתוצאות בתחילת הניסוי (P = .05). בקבוצת הפלצבו לא נצפו שינויים מהמצב בתחילת הניסוי.

בהשוואה לפלצבו, מתן טיפול ב-melatonin שיפר משמעותית את איכות השינה הכוללת (P = .04), אך לא הפחית את תחשות הישנוניות בשעות היום (P > .05).

פרמטרים של תיפקוד הריאות לא השתנו במתן melatonin או פלצבו, פרט לעליה משמעותית ב-peak expiratory flow rates  (ה-PEFR) בשתי הקבוצות (P = .014 במתן melatonin, ו-P = .016 במתן פלצבו). ה-PEFR, השתנות ה-PEFR מן הבוקר לערב, סימפטומי האסטמה ביום ובלילה, ומספר שאיפות אגוניסטי ביתא-2 נמצאו דומים בין שתי הקבוצות במהלך תקופה בת 4 שבועות.

החוקרים מציינים כי לא נמצאה התאמה בין השיפור הסובייקטיבי באיכות השינה הקשור במתן melatonin לבין שיפור כלשהו בתיפקוד הריאתי או בסימפטומי האסטמה.

החוקרים מסיקים כי melatonin, כפי ששימש במחקר זה, עשוי לשפר את איכות השינה בחולים הסובלים מאסטמה מדרגת חומרה מתונה עד בינונית בהעדר שינוי משמעותי כלשהו בתיפקוד הריאתי. לכן, הם מסבירים, ההשפעות ארוכות הטווח של melatonin על הדלקת בדרכי האויר ועל תגובתיות היתר של הברונכיות תבדק לפני השימוש בו בטיפול בהפרעות שינה בקרב חולי אסטמה.

Am J Resp Crit Care Med. 2004;170:947-951

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה