רפואת ריאות

תגובת האגודה למלחמה בסרטן על קמפיין חפיסות הסיגריות של האיחוד האירופי

רקע

האיחוד האירופי הודיע אתמול על קמפיין נגד עישון במסגרתו יודפסו על האזהרות על גבי חפיסות סיגריות תמונות מזעזעות של נזקים בריאותיים הנגרמים כתוצאה מעישון. בין התמונות ניתן לראות, ריאות שחורות, גידול סרטני גדול על גרון של אדם, שיניים רקובות ועוד כ – 42 תמונות שונות.

תגובת האגודה למלחמה בסרטן

נאוה עינבר, מנהלת ההסברה באגודה למלחמה בסרטן: “גם בישראל ייושם הנושא החל מדצמבר 2004 בהמשך להחלטת ועדת הכלכלה בכנסת אשר אישרה ב – 6.1.29004, אזהרות למעשנים, ב – 12 נוסחים שונים, אשר יודפסו על 30% משטחו של כל אחד מצידי החפיסה, בעברית ובערבית בצבע אדום ושחור וכן סימן קריאה שישולב בגרפיקה של האזהרה. האזהרות הוכנו על ידי צוות של משרד הבריאות, האגודה למלחמה בסרטן, הפורום הישראלי למלחמה בעישון וארגונים בריאות נוספים.

אומנם תמונות מזעזעות של נזקים בריאותיים, יהיו רק בעתיד, אולם יש לקחת בחשבון כי עד היום המעשנים התעלמו מהאזהרה הקבועה והקטנה המודפסת על החפיסות ועל כן האזהרות המתחלפות והבולטות בצבעי אדום שחור מהוות שינוי מהותי וחשוב. מדובר בשינוי שירתיע את המעשן ויספק מידע רב עדכני ומקיף אודות ההשלכות הבריאותיות של צריכת טבק למעש עצמו, חשיפה לעשן המזיק של הסובבים אותו וכן לאופי הממכר של הסיגריות ולסכנת החיים הנגזרת.

בין יתר השינויים יכנס לתוקף גם תיקון צו הגנת הצרכן שהגיש שר התמ”ת האוסר שימוש בטקסט הרומז כי מוצר הטבק מזיק פחות ממוצרי טבק אחרים. לפיכך ייאסר גם שימוש במונחים- לייט, אולטרה לייט, מילד וכד’.

יצרניות הטבק הטעו עד היום את ציבור המעשנים אולם סיגריות “לייט” פוגעות בבריאותו של המעשן באותה מידה כמו סיגריות אחרות, רגילות, ויתכן שאף יותר מהן, הטבעת המושג “לייט” בצמידות לסיגריה, היא תרמית שגבתה קורבנות רבים מקרב המעשנים בישראל. יצרניות הטבק בחרו במונח סיגריות “לייט” כדי לתאר סיגריות המכילות פחות ניקוטין, החומר הגורם התמכרות לסיגריה, ולכן אמורות להיות מסוכנות פחות למעשן. העובדה שסיגריות ה’לייט’ מכילות פחות ניקוטין בהשוואה לסיגריות אחרות, גורמת למעשן לשאוף לריאותיו עשן רב יותר ו”להחזיקו” בריאותיו זמן רב יותר, כדי להשלים את כמות הניקוטין לה גופו זקוק וכן כעבור זמן להעלות את מספר הסיגריות שהוא נוהג לעשן. כפועל יוצא מהשינוי באופן העישון, המעשן סופג למעשה לריאותיו, בנוסף, כמויות גדולות יותר מ- 4,000 הרעלים האחרים בסיגריה, בהם כ – 43 חומרים מסרטנים!!!. כ 50% מהסיגריות הנמכרות בארץ בשנים האחרונות, הן סיגריות ‘לייט’. אילו סיגריות אלה היו רעילות פחות, היינו צריכים לראות ירידה משמעותית בשיעורי התחלואה במחלות העישון, אולם המציאות שונה”

* רצ”ב תמונה, צילום: לשכת דובר משרד הבריאות.

להלן נוסחי האזהרה:

1. עשן הסיגריות פוגע בבריאות ילדיך וכל הסובבים אותך

2. העישון גורם להזדקנות מוקדמת של עור פנים                              

3. מחקרים רפואיים קובעים כי ילדים להורים מעשנים סובלים יותר מאסטמה

4. מחקרים רפואיים קובעים כי 85% מכלל מקרי סרטן הריאות נגרמים  עקב עישון

5. הסיגריות גורמות לשבץ מוחי ולמחלות לב

6. מחקרים רפואיים קובעים כי 75% מהתקפי הלב עד גיל 45 הם בקרב מעשנים

7. הסיגריות פוגעות בכושר הגופני שלך

8. כל סיגריה מכניסה 43 חומרים מסרטנים לגופך

9. הסיגריות גורמות למחלות ולמוות בטרם עת

10. מחקים רפואיים קובעים כי עישון בזמן הריון מסכן את העובר שלך

11. מחקרים רפואיים קובעים כי העישון גורם לאימפוטנציה

12. מחקרים רפואיים קובעים כי הסיגריות גורמות להתמכרות.

עובדות על נזקי עישון ישראל 2004

   ·   מגפת העישון גובה  כ 10,000 קורבנות מוות מדי שנה בישראל, יותר ממספר האנשים המתים בעקבות תאונות דרכים, מלחמות ופעולות טרור גם יחד. מתוכם 1500  איש מתים טרם זמנם כתוצאה מעישון סביל.

   ·   מדי שנה נרשמים בישראל כחצי מליון ימי אשפוז הנובעים כתוצאה מעישון. מבין המאושפזים כתוצאה מעישון: 64% סובלים ממחלות לב, 12% סובלים ממחלות בדרכי הנשימה, ו- 24% סובלים מסוגי סרטן שונים מרביתם מסרטן הריאות והיתר מסרטן הלוע, סרטן הגרון, סרטן המעי הגס, סרטן שלפוחית השתן, סרטן הכליה, סרטן הלבלב וסרטן צוואר הרחם. עישון גם פוגע בפוריות אצל נשים וגורם לאין אונות אצל גברים.

   ·   על פי דו”ח שר הבריאות על מצב העישון בישראל, בשנת 2004 אחוז המעשנים בכלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל  (בני 18 ומעלה) עומד על 24%: 32% מקרב הגברים ו 18% מקרב הנשים.

   ·   אחוז המעשנים בקרב האוכלוסייה היהודית הוא 30% מהגברים וכ- 21% מהנשים.

   ·   אחוז המעשנים בקרב האוכלוסייה הערבית גבוה בקרב הגברים פי 7 מאשר בקרב נשים (42% מול- 6% בהתאמה).

על האגודה למלחמה בסרטן בישראל

האגודה למלחמה בסרטן, העמותה ההתנדבותית הגדולה ביותר בישראל, הוקמה בשנת 1952 מאז, היא מובילה את המאבק במחלות הסרטן בישראל ופועלת בכל החזיתות במטרה להפחית את התחלואה והתמותה מסרטן בישראל. המאבק במחלת הסרטן נוגע לכלל הציבור במדינת ישראל. ההתמודדות עם מחלת הסרטן מהווה יעד לאומי מן הדרגה הראשונה ולכן פעילויות האגודה למלחמה בסרטן חשובות ורלוונטיות לכלל הציבור – בריאים וחולים. היום חיים בישראל כ – 120,000 חולי סרטן הנמצאים בטיפול או במעקב. הנתונים מראים שמדי שנה נוספים בארץ כ – 23,000 חולי סרטן חדשים, אך הודות לקידום המחקר ושימת דגש על שיפור אמצעי האבחון, הגילוי המוקדם והטיפול, חל גידול משמעותי במספר האנשים הנרפאים מן המחלה ושיפור ניכר באיכות חייהם של המטופלים.

האגודה למלחמה בסרטן, מפעילה ומממנת מערך שירותים ותמיכה כוללני למען ילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם הכולל בין השאר פרויקט “השלמת חומר נלמד”, חונכים המסייעים בהשלמת החומר הנלמד בבית הספר, פרויקט “מחשב לכל ילד”, במסגרתו מעניקה האגודה עשרות מחשבים אישיים לילדים חולי סרטן ברחבי הארץ, מדי שנה, שולחת האגודה ילדים במצב מחלה מתקדם, עם בני משפחתם, לחופשה בכפר הילדים באורלנדו, לצעירים בני עשרים ומעלה שהחלימו ממחלת הסרטן יזמה האגודה את הפרויקט הקהילתי, “בוגרים צעירים – יוצאים לחיים“, מדי שנה בסוכות נערך נופש למשפחות בהן ילד חולה סרטן במלון קיבוץ שפיים. לנופש מגיעות כ- 100 משפחות של יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, עולים חדשים וילידי הארץ, רבות מהן משפחות ברוכות ילדים, האגודה מממנת עשרות תקנים לצוות מקצועי המטפל בילדים חולי סרטן, בבתי החולים ברחבי הארץ וכן בניה ושיפוץ מחלקות ילדים ורכישת מכשור רפואי חדשני לטיפול בילדים חולי סרטן בכל המרכזים הרפואיים בארץ. האגודה מפעילה שירות חדש יחסית של הוספיס-בית לילדים, לטיפול בבית לילדים בשלבי מחלה סופניים. המשפחות יכולות להיעזר בצוות מיומן ומקצועי גם ברגעים הקשים בביתן. האגודה למלחמה בסרטן מעניקה סיוע כספי זמני למשפחות של ילדים חולי סרטן.

פעילות האגודה מתאפשרת הודות לתרומות הציבור וללא מימון מתקציב משרד ממשלתי כלשהו. הוצאות השכר והתפעול של האגודה למלחמה בסרטן מהוות כ 10% בלבד מסך כל תקציבה השנתי, עובדה הראויה לציון בקנה מידה לאומי ובין לאומי כאחד. לשם השוואה, בעולם המערבי מקובל כי כ 30% מסך התרומות משמשות להוצאות שכר ותפעול.

כמנכ”ל האגודה מכהנת מירי זיו, יו”ר האגודה הנו פרופ’ אליעזר רובינזון, נשיא האגודה בני גאון וסגן יו”ר האגודה ליאון רקנאטי.

האגודה למלחמה בסרטן מזמינה את הציבור לפנות לטלמידע, שירות המידע הטלפוני המאויש 24 שעות ביממה למענה על שאלות ולקבלת חומר הסברה ללא תשלום בנושא מחלות הסרטן ודרכי מניעתן 1800-599-995 או להיכנס לאתר האינטרנט הנמצא בכתובת www.cancer.org.il . כמו כן מפעילה האגודה למלחמה בסרטן טלמידע ברוסית, שירות מידע טלפוני לדוברי רוסית 1800-34-33-44   וכן טלמידע בערבית, שירות מידע טלפוני לדוברי השפה הערבית 1800-36-36-55 . לתרומות המוכרות לצרכי זיכוי במס על פי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה ניתן לפנות 1800-35-46-46

לקבלת הודעה זו במייל אנא פנו אלי בטלפון או ל nava-inbar@cancer.org.il

בברכה,

נאוה עינבר

דוברת האגודה למלחמה בסרטן

5721604 03, 225387 – 050

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה