רפואת ריאות

dexamethasone מסייע בטיפול ב-croup מתון בילדים (N Engl J Med)

מחקר אקראי שפורסם לארחונה מעיד כי מתן מנה יחידה של dexamethasone מהווה טיפול יעיל בילדים הסובלים מ-croup מדרגת חומרה מתונה, ומראה יתרונות קלינים וכלכלים קטנים אך חשובים.

החוקרים כותבים כי יתרונות מתן dexamethasone לטיפול ב-croup מדרגת חומרה בינונית עד חמורה מוכרים היטב, אולם ברוב הילדים הסובלים מ-croup מופעים סימפטומים מתונים בלבד ולא נבדק האם אותו הטיפול יסייע להם באותה מידה.

במחקר כפול סמיות זה, שבוצע בכמה מרכזים, חולקו באקראי 720 ילדים הסובלים מ-croup מתון לקבלת מנה יחידה של dexamethasone דרך הפה (0.60 מ”ג לק”ג משקל גוף) או לקבלת פלצבו. התוצאה הראשונית היתה חזרה לרופא לאחר 7 ימים ממתן הטיפול, והתוצאה המשנית היתה המשך הסימפטומים בימים 1, 2, ו-3 לאחר הטיפול.

שתי הקבוצות היו דומות מבחינת המאפיינים הקליניים לפני תחילת הטיפול. בהשוואה לקבוצת הפלצבו, נצפו בקבוצה שטופלה באמצעות dexamethasone שיעור חזרה נמוך משמעותית אל הרופא (7.3% לעומת 15.3%; P < .001), העלמות מהירה יותר של הסימפטומים (P = .003), פחות אובדן שינה (P < .001), ופחות מתח בקרב ההורים (P < .001). לא הופיעו תופעות לוואי רציניות שנקשרו למתן הטיפול.

מגבלות המחקר כללו חסר בכוח לשלול את האפשרות של תופעות לוואי נדירות. לכן, החוקרים מליצים על נקיטת זהירות בשימוש ב-dexamethasone בקרב ילדים עם חשיפה עכשווית לאבעובועת רוח, או הסובלים מחסר חיסוני.

החוקרים כותבים כי למרות שהשפעות הטיפול לטווח הארוך אינן ידועות, הממצאים תומכים בשימוש ב-dexamethasone ברוב הילדים הסובלים מ-croup, ואפילו בכולם. הם מוסיפים כי החסכון בעלות לכל חולה היה קטן יחסית, אך בשל השכיחות הגבוהה של המחלה עשוי הטיפול באמצעות dexamethasone בכל החולים להוות יתרון.

במאמר מערכת מצורף מצוין כי מתן קורטיקוסטרואידים שינה את אופן הטיפול ב-croup במהלך 15 השנים האחרונות.

עוד מוסבר כי המחקר מציג את היתרונות הקטנים אך החשובים שניתן להשיג במתן טיפול ב-croup ויכולים לשנות את מהלך המחלה בילד ואופן תיפקוד המשפחה במהלך המחלה. כאשר הרופא נתקל במקרה מתון של croup משמעות הדבר עלולה להיות לילות ללא שינה, חרדה וסבל למשפחה כולה. כמובן שאין הדבר מצדיק מתן טיפול שאיננו יעיל, אך זוהי סיבה מצויינת להציע טיפול המקצר את המחלה ומסייע לכל המשפחה לישון טוב יותר בלילות.

N Engl J Med. 2004;351:1306-1313.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה