רפואת ריאות

שימוש ב-heliox אינו מועיל בחולי COPD יציבים בנשימה במנוחה (Chest)

מחקר חדש מוצא כי השימוש ב-heliox (תערובת של 80% הליום ו-20% חמצן) לא משפיע על היפר-ההתנפחות הדינמית בחולים במחלות ריאות חסימתיות כרוניות (COPD).

החוקרים מסבירים כי חולי COPD מציגים עבודה מוגברת בשאיפה וקוצר נשימה בשל היפר-התנפחות דינמית הנגרמת בשל הגבלת זרימה בנשיפה. הם מוסיפים כי מתן תערובת של הליום וחמצן (heliox) שימש לטיפול בחולים אלה מתוך הנחה שהוא יועיל באמצעות הפחתת התנגדותן של דרכי האויר.

החוקרים בדקו את הימצאותה של הגבלת זרימה בנשיפה ב-22 חולי COPD בתנוחת ישיבה ובתנוחת שכיבה על הגב. בנוסף, הם בדקו את השפעות מתן ה-heliox על דפוס הנשימה, על הגבלת הזרימה בנשיפה, ועל היפר-ההתנפחות הדינמית, שהוערכה על פי השינוי בקיבולת השאיפה. המדידות בוצעה בזמן מנוחה והושוו להשפעות מתן salbutamol בשאיפה.

בתנוחת הישיבה, הראו 13 חולים הגבלת זרימה במהלך נשימת אוויר. 18 חולים הראו הגבלת זרימה בזמן שכיבה על הגב. דפוסי הנשימה לא השתנו באף אחד מן החולים במתן heliox או במתן salbutamol, ללא קשר בתנוחה או בהימצאותה או העדרה של הגבלת זרימה בשאיפה.

מתן salbutamol העלה משמעותית את קיבולת השאיפה בשתי התנוחות, ברוב החולים שבהם נמצאה הגבלת זרימה. אולם, מתן heliox לא השפיע כלל על קיבולת השאיפה.

החוקרים מסכמים כי לא נראה שמתן heliox, שהוא יקר ומסורבל, יעיל בהפחתת היפר-ההתנפחות הדינמית בחולי COPD יציבים בזמן מנוחה.

Chest 2004;125:2075-2082.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה