רפואת ריאות

הטיפול השמרני מתאים במקרים של בליעת מטבע (Pediatr Radiol)

על-פי תוצאות מחקר רטרוספקטיבי שפורסם לאחרונה, נמצא הטיפול השמרני מתאים במקרים של בליעת מטבע אצל ילדים.

החוקרים כותבים כי סיבוכים במקרים של בליעת מטבע הינם נדירים, אך כוללים היווצרות הפרעה במעבר, בשאיפה, וחסימה בדרכי האוויר, נזק לשכבת המוקוזה, ושחיקה של הושט או היווצרות פיסטולה בקנה הנשימה או בושט. הם מוסיפים כי למרות שמחקר קודם שנערך מצא כי חולים א-סימפטומטיים שהגיעו לחדר המיון תוך 24 שעות מזמן בליעה של מטבע יחיד מצויים בסיכוון נמוך להופעת סיבוכים, מומלץ בדרך כלל להוציא את המטבע מהושט שכן במקרים רבים שמזוהים בבית-החולים לא עוברים באופן ספונטני דרך הושט.

מאז שנת 1998 מיושם פרוטוקול ארגוני שעל-פיו חולים בריאים בהם נמצא מטבע שנבלע מתחת ל-thoracic inlet עוברים השגחה בביתם עם מעקב ביום שלאחר מכן בכדי לבצע הרחקה של המטבע במידה ותצלום רנטגן חוזר חושף גוף זר בושט.

במחקר זה סקרו החוקרים רשומות שנוגע לילדים שהגיעו לחדרי המיון בשל הימצאות גוף זר בושט בין ינואר 1998 לבין דצמבר 2001. לא נכללו מקרים בהם הבליעה התרחשה יותר מ-24 שעות לפני ההגעה לחדר המיון, מקרים שבהם ידוע על פתולוגיה בושט, מקרי סימפטומים חמורים שכוללים חריקות או אי-יכולת לקבל מזון נוזלי, ומקרים בהם הרשומות אינן מלאות.

ב-16 מתוך 31 הילדים שבלעו מטבע שחדר לושט, נמצא המטבע מעל ה-thoracic inlet, ומתוכם 3 מקרים היו א-סימפטומטיים. בזמן ההמתנה להרחקת המטבע, בכל 16 המקרים עבר המטבע באופן ספונטני לתוך הקיבה בתוך פרק זמן של עד שעתיים מזמן ההגעה לחדר המיון.

ב-3 מתוך 8 המקרים שבהם נמצא מטבע ממוקם מתחת ל-thoracic inlet, נמצא המטבע בחלק הדיסטאלי של הושט והוא עבר באופן ספונטני. ביתר 5 המקרים נמצא המטבע בחלק האמצעי של הושט, מתוכם ב-3 מקרים עבר המטבע באופן ספונטני וב-2 מקרים נדרשה הרחקה של המטבע ביום שלמחרת. בשני מקרים אלה שבהם נדחתה הרחקת המטבע לא הופיעו סיבוכים.

משום שמגבלות המחקר כוללות מבנה רטרו-ספקטיבי וגודל מדגם קטן, ממליצים החוקרים על ביצוע מחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי, שיכלול מספר גדול של נבדקים.

החוקרים כותבים כי למחקר השלכות לגבי רופאי הילדים שהם על-פי-רוב הראשונים לקבל מידע על חולה א-סימפטומטי שבלע מטבע. הם מוסיפים כי בהתבסס על מחקר זה ועל מחקרים אחרים, יכולים רופאי הילדים להמליץ על מעקב ביום שלמחרת באמצעות צילום רנטגן בכדי לקבוע את מיקום המטבע. במידה והמטבע עדיין ימצא בושט בשלב זה, ניתן יהיה לשקול הרחקה מיידית של המטבע. לטענת החוקרים, טיפול זה יחסוך מהמשפחה ביקור בחדר המיון או במחלקת הרנטגן ביום הראשון.

החוקרים ממליצים גם כי ילדים א-סימפטומטיים שבהם נמצא מטבע מעל ה-thoracic inletצריכים לעבור צילום רנטגן חוזר במהלך 2-5 שעות בכדי לאפשר למטבע לעבור באופן ספונטני, וטוענים כי פרוטוקול זה נוח יותר וכדאי יותר מבחינה כלכלית, שכן ניתן להשגיח על החולים בביתם.

Pediatr Radiol. 2003;33:859-863

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה