רפואת ריאות

שמן Borage איננו יעיל לטיפול ב-Dermatitis אלרגי

על-פי תוצאות מחקר אקראי וכפול סמיות שפורסמו לאחרונה, נמצא כי שמן Borage איננו יעיל בטיפול ב-atopic dermatitis. החוקרים וכותב מאמר המערכת משערים כי הדבר נכון גם לגבי שמן evening primrose, המהווה מקור נוסף לחומצה גמא-לינולנית (GLA).

החוקרים כותבים כי הוצעו מנגנונים רבים לפיהם מתן של חומצות שומן חיוניות עשוי להוות טיפול יעיל ב-dermatitis האלרגי. לטענתם, למרות שמתן GLA הוכח באופן עקבי כבטוח לשימוש ונסבל היטב, יעילותו לא הוכחה באופן עקבי.

שמן borage טהור, שנמכר בחנויות הטבע כשמן ה-starflower, מכיל 23% GLA. במהלך הניסוי, שנערך 12 שבועות, טופלו 151 נבדקים הסובלים מ-atopic eczema במינון גבוה של שמן borage, או בפלצבו שניתן בטבליות זהות. המינון שניתן למבוגרים היה 4 טבליות פעמיים ביום, שהם 920 מ”ג GLA, ואילו ילדים קיבלו 2 טבליות פעמיים ביום. נקודת הסיום הראשית נקבעה על-פי תוצאות דירוג ה-six-area, six-sign atopic dermatitis, SASSAD.

התוצאה הממוצעת בדירוג ה-SASSAD ירדה מ-30 ל-27 בקבוצה שטופלה בשמן borage ומ-28 ל-23 בקבוצה שטופלה בפלצבו, אך לא נמצא הבדל בעל משמעות בין שתי התוצאות הללו. גם בסקאלות השוואה חזותית, בצורך בטיפול בקורטיקוסטרואידים, בהערכה הכללית של ההענות בקרב החולים, בתופעות הלוואי, ובכושר הסבילות לטיפול התקבלו תוצאות דומות בשתי קבוצות הנבדקים. לא נמצא הבדל בתגובה גם כאשר התוצאות נותחו בנפרד בקרב הנבדקים המבוגרים ובקרב הילדים שנבדקו.

החוקרים מציעים כי הארכת משך הטיפול תרחיב את ההבדל ואז יורגש היתרון של טיפול בפלצבו. משום שלמחקר כוח מספיק ומשום שמינון ה-GLA שניתן לחולים היה הגבוה ביותר שנבדק בניסוי עד כה, החוקרים כותבים כי התוצאות מפריכות כל טענה שהתגובה תלויה במינון או שחוסר התגובה או התגובה שאיננה עקבית שנצפתה בכמה ניסויים קודמים נובעת ממינון נמוך מדי שניתן לנבדקים במחקרים אלו.

במאמר המערכת המלווה את המאמר ניתנת סקירה היסטורית של השימוש ב-GLA בטיפול ב-dermatitis אלרגי.

כותב מאמר המערכת מסביר כי היה שמח לגלות כי השימוש בשמן evening primrose נמצא יעיל כטיפול עבור הסובלים מ-eczema. הוא מוסיף כי למרות זאת, ההתפתחות ההיסטורית של הטיפול חסרה נתונים לגבי השימוש בשמן בקרב הציבור. הוא מוסיף כי הפסקת השימוש בשמן evening primrose מלמדת כי צריך לחשוף את הנתונים מהניסויים הקליניים, המושגים באמצעות נבדקים המתנדבים אליהם, ולדון בשימוש הציבורי בטיפולים הללו באופן גלוי.

BMJ. 2003;327:1358-1359, 1385-1387

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה