רפואת ריאות

תוספת ויטמין K עשויה לסייע לילדים חולים בציסטיק פיברוזיס

חוקרים גרמניים מוצאים כי חולים בציסטיק פיברוזיס (CF) עלולים להזדקק לתוספת ויטמין K במינון מינימלי של 1מ”ג ליום בכדי למנוע סיבוכים הקשורים לצפיפות מינרלים נמוכה בעצמות. הם מגלים כי בחולי CF נמצאים לעיתים קרובות רמות נמוכות של ויטמין K ובריאות ירודה של העצם.

החוקרים מסבירים כי בחולי CF הספיגה הירודה של השומנים מעלה את הסיכון להופעת חסר בויטמין K. חסר זה עלול ליצור בעיה במצב המינרלי של העצם שכן ויטמין K מהווה קו-פקטור לקרבוקסילציה של חומצה גלוטמית המצויה באוסטיאוקלצין, כמו גם בפקטורי קרישה שונים.

מכיוון שלא קיימת הסכמה על הטיפול בחסר בויטמין K בחולי CF, השוו החוקרים את רמת ויטמין K ואת המצב המינרלי של העצם בסרום בין 19 נבדקים בריאים לבין 20 חולי CF.בקרב החולים, 6 מקבלים תוספת ויטמין K במינון נמוך (פחות מ-0.25 מ”ג ליום) וארבעה מקבלים לפחות 1 מ”ג ליום.  

החוקרים מצאו כי רמות האוסטיאוקלצין והפרוטרומבין שלא עברו קרבוקסילציה גבוהות משמעותית בחולים שאינם מקבלים תוספת ויטמין K או שמקבלים תוספת ויטמין K במינון נמוך ביחס לקבוצת הביקרות, ואילו בקבוצת החולים המקבלים תוספת ויטמין K במינון גבוה נמצאו רמות אלו נמוכות יותר.  

החוקרים מציעים כי משום שדפוס הפוך נמצא ברמות האוסטיאוקלצין שעבר קרבוקסילציה, חסר ויטמין K ברמה כלשהי מצוי בקרב כל קבוצת החולים.  

אולם, תוצאות הבדיקות באמצעות סמני מינרלים בעצם לא מתאימות לתאורית החוקרים בקשר לשיפור בריאות העצם. הכמות הכללית של אוסטיאוקלצין, אך לא הסמן ליצירת עצם, alkaline phosphatase, נמצאה גבוהה משמעותית בחולים המטופלים בתוספת במינון גבוה. ובין הסמנים לספיגת עצם, deoxypyridinoline ו-N-terminal collagen type 1, רק השני נמצא ברמה נמוכה יותר בקבוצת החולים המטופלים בתוספת ויטמין K במינון גבוה.

החוקרים מסכמים כי לאור העובדה שהסיכון להתרחשות שברים יגדל ככל שתגדל תוחלת החיים של חולי CF, דרושים מחקרים אקראיים וארוכי טווח בכדי לברר את הקשר בין רמת ויטמין K לבין בריאות העצם.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה