רפואת ריאות

עישון גורם לתוצאות ירודות ולהופעת סיבוכים בטיפול בשיטת אליעזרוב

על-פי תוצאות מחקר עכשווי שנערך בקנדה, תוצאות ירודות בעקבות טיפול בשיטת אליעזרוב (Ilizarov) נמצאות בחולים מעשנים, כנראה בשל שיעור הסיבוכים הגבוה הנמדד בחולים אלה.

הפרעות בשריר ובעצם, הכוללות חוסר איחוי, osteomyelitis, עיוותים זוויתיים ואי התאמה באורך הגפיים, יכולות להיות מטופלות ביעילות באמצעות שיטת אליעזרוב. לאחורנה מדווחים מספר מחקרים על השפעת עישון סיגריות על מערכת השריר והעצם.

במחקר נבדקה השפעת העישון של המטופל על תוצאות הטיפול בשיטת אליעזרוב ועל הסיבוכים המופיעים בעקבותיה.  

במחקר השתתפו 84 נבדקים (גיל ממוצע 37 שנים, מתוך הנבדקים 48 היו גברים) שעברו טיפול בשיטת אליעזרוב ב-86 גפיים (62 עצמות tibiae, כ-20 עצמות femora, עצם אחת humerus, ו-2 עצמות זרוע). תוצאות הטיפול הוערכו ב-31 גפיים של נבדקים לא מעשנים ו-47 גפיים של נבדקים מעשנים באמצעות קריטריונים שנקבעו להערכת תוצאות שיטת אליעזרוב.

אחרי הסרת המסגרות, נמדד שיעור גבוה משמעותית של תוצאות מצויינות בקרב נבדקים לא מעשנים ביחס לנבדקים המעשנים (72% ביחס ל-38%, p=.002). בהתאם לכך, ביותר נבדקים מעשנים נמצאו תוצאות ירודות (38% ביחס ל-10% בנבדקים שאינם מעשנים). ההשפעה נמצאה גם כאשר כל הנבדקים האלכוהוליסטים או צורכי הסמים הוצאו מאנליזת התוצאות. יתרה מכך, לא נמצאה השפעה של גיל ומין הנבדקים על תוצאות הטיפול.  

בסך הכל נמצאו 35 מקרים של סיבוכים רציניים שכללו 15 מקרים של איחוי גרוע או חוסר איחוי, 7 מקרים של שבר חוזר, 8 מקרים של זיהום קבוע, ו-5 מקרים של קטיעות. מספר המקרים של סיבוכים באופן כללי ושכיחות מקרי אי-האיחוי היו גבוהים משמעותית בקבוצת הנבדקים המעשנים. הסיכון שנמדד להופעת סיבוכים קשים בקבוצת המעשנים היה גבוה פי 2.8 והסיכון להופעת אי-איחוי היה גבוה פי 5.8 בקבוצה זו. הסיכון הגבוה ביותר לאי-איחוי נמדד בקרב הגברים המעשנים.  

גם הופעת זיהום קבוע היתה נפוצה יותר בקרב המעשנים (7 מתוך 8 מקרים), וכל מקרי הזיהום שהופיעו אחרי טיפול בשיטת אליעזרוב נמצאו בקרב נבדקים מעשנים. יתרה מכך, כל חמשת החולים שבהם נאלצו לבצע קטיעה השתייכו לקבוצת המעשנים.  

כותב המאמר מסכם כי בקרב מעשנים נמצא סיכוי גבוה יותר לקבלת תוצאות ירודות, בעיקר בשל שיעור סיבוכים גבוה יותר. הוא מוסיף כי עישון הוא גורם סיכון משמעותי לכישלון בטיפול בשיטת אליעזרוב, וכי אסטרטגיות להפוגה בעישון צריכות לקבל חשיבות עליונה לפני התחלת הטיפול.   

J Orthop Trauma 2003 Nov-Dec;17:10:663-7

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה