רפואת ריאות

תיאופילין במינון נמוך יעיל בשיפור תסמיני אסתמה

Theophylline במינון נמוך בעל יעילות גבוהה בשיפור תסמיני אסתמה ללא תופעות לוואי משמעותיות, מדווחים חוקרים מה- American Lung Association Asthma Clinic Research Centers (ALA ACRC). ממצא נוסף ממחקר ה-Effectiveness of Low-Dose Theophylline as Add-On Theophylline in the Treatment of Asthma (LODO) tria הוא שתיאופילין מהווה אנטגוניסט כאשר ניתן בשילוב עם קורטיקוסטרואידים (corticosteroids) בשאיפה, וגורם למעשה להחמרה בתפקודי הריאות. תוצאות מחקרים אלו דווחו ב-CHEST 2003, המפגש השנתי של ה-American College of Chest Physicians.

במחקר נכללו 488 מטופלים עם אסתמה שאינה מבוקרת היטב הוקצו אקראית לאחת משלוש זרועות טיפול: פלצבו; תיאופילין 300 מ”ג ליום לפני השינה; או montelukast (שם מסחרי(singulair 10 מ”ג ליום לפני השינה בנוסף לטיפול שקיבלו לפני המחקר. המחקר נמשך 6 חודשים.

החוקרים מציינים שמשנות ה-70 השימוש בתיאופילין הלך וירד בשל שימוש במרחיבי סימפונות בעלי השפעה ממושכת וכן בשל החלון הטיפולי הצר של התרופה תופעות הלוואי היו רבות וקשה היה להשיג את המינון המתאים. במחקר זה השתמשו החוקרים במחצית מהמינון המקובל לפני 30-40 שנים.

החוקרים מדווחים כי לא נמצאה השפעה משמעותית על מספר ההתקפים של אסתמה חריפה, אך נרשמה השפעה משמעותית על תפקודי הריאות. תיאופילין שיפר משמעותית את ה-FEV1 לפני ואחרי מתן ברונכודילטורים (bronchodilator), בעוד ש- montelukastרק שיפר את ה-FEV1 לפני מתן מרחיבי סימפונות.

שכיחות תופעות שליליות היתה דומה בכל זרועות הטיפול ונעלמו כליל תוך 3 חודשים, כולל בחילה ואי-שקט שדווחו בשכיחות הגבוהה ביותר בקבוצות הטיפול הפעיל.

כרבע מהמטופלים בזרועות ה- montelukast והתאופילין טופלו בקורטיקוסטרואידים נשאפים בתחילת המחקר. במטופלים שקיבלו montelukast לא נמצאו תגובות גומלין עם הטיפול בסטרואידים. לעומת זאת,בקבוצה שקבלה תיאופילין היתה התדרדרות בתפקודי הריאות. המידע מרמז אפוא שתיאופילין וקורטיקוסטרואידים אנטגוניסטים זה לזה.

תיאופילין היא תרופה זולה, בעלת השפעה ממושכת ועשויה להיות שימושית במטופלים שלא מעונינים בטיפול בשאיפה.

CHEST 2003: Late-breaking science sessions. Presented Oct. 28, 2003

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה