רפואת ריאות

שיעור ההישנות של התקף חריף של COPD תחת טיפול בפרדניזון לעומת פלצבו

 

סקירה זו היא באדיבות הג’ורנאל קלאב המגזין המוקלט.  באפשרותך להצטרף כמנוי לג’ורנאל וליהנות מידי חודש מ- 2 קלטות או דיסקים המכילים את מיטב הספרות העדכנית המקצועית בעברית (מתאים ביותר להאזנה בעת נהיגה..), וכן מכניסה חופשית לאתר הג’ורנאל קלאב לעיון בטקסטים המלאים של המגזינים, מהאפשרות לצבור נקודות זכות השתלמות וכן לצפות בחלק מהסקירות בשיטת מולטימדיה (האזנה + צפייה בשקפים). לפרטים והרשמה לחץ כאןבמערכת הג’ורנאל משתתפים עורכי e-Med והעורך הראשי הוא ד”ר דרור דיקר. 


מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease – COPD) היא מחלה נפוצה שפוגעת בכ-24 מיליון אנשים בארצות הברית וגורמת לנכות ותמותה משמעותיים. 

החמרה במחלת ריאות חסימתית כרונית היא סיבה שכיחה לפניה לחדר המיון. למרות שרבים מהחולים שפונים עם התקף חריף של COPD מאושפזים, אחוז ניכר מהם משוחררים ומטופלים במרפאות חוץ. כיום קשה לנבא את מהלך ההתקף בחולים אלו ואת שיעור הישנות ההתקף לאחר השחרור מחדר המיון. 

מחקר אקראי, כפול-סמיות ומבוקר-פלצבו זה בוחן את שיעור הישנות התקף חריף של COPD, וכן את תפקודי הריאות, חומרת קוצר הנשימה (dyspnea) ומדדי איכות החיים הקשורים במחלה במטופלים עם החמרה במחלת הריאות החסימתית שטופלו ב- prednisone לעומת פלצבו לאחר שחרורם מחדר המיון.

במחקר השתתפו 147 חולי COPD שפנו לחדר המיון בשל החמרה במחלתם. החולים, ששוחררו לביתם, הוקצו באופן אקראי לקבלת טיפול של 10 ימים ב-40 מ”ג פרדניזון פעם ביום או פלצבו. כל החולים טופלו באנטיביוטיקה במתן פומי ל-10 ימים וברונכודילטורים (bronchodilators) במשאף. 

התוצאה העיקרית שנבחנה הייתה חזרה של ההתקף שהוגדרה כפניה לרופא או חזרה לחדר המיון בשל החמרה בקוצר הנשימה בתוך 30 יום מתחילת הטיפול. תוצאות משניות שנבחנו היו השינוי ב-FEV1 (forced expiratory volume in 1 second) בין היום הראשון לטיפול ליום העשירי, חומרת קוצר הנשימה ואיכות החיים הקשורה במחלה.

שיעור החזרה של ההתקף כעבור 30 יום היה נמוך באופן משמעותי ומובהק סטטיסטית בקבוצת הטיפול בפרדניזון לעומת הקבוצה שטופלה בפלצבו 27% לעומת 43%. כמו כן, משך הזמן עד הישנות ההתקף היה ארוך באופן משמעותי בקבוצת הטיפול. 

לאחר 10 ימי טיפול נצפה שיפור ב-FEV1 של כ-35% בממוצע בקבוצת הטיפול בפרדניזון לעומת שיפור של כ-15% בממוצע בלבד בקבוצת הפלצבו, הבדל שהיה מובהק סטטיסטית. שיפור משמעותי נמצא גם בחומרת קוצר הנשימה כפי שנמדד בעזרת שאלונים מקובלים, אך לא באיכות החיים הקשורה למחלה.

מתוצאות המחקר עולה שטיפול בפרדניזון מקטין את הסיכון להתקף חוזר של החמרה במחלת ריאות חסימתית כרונית. עבור כל שישה חולים שמטופלים 10 ימים בפרדניזון, נמנע התקף חוזר אחד במשך 30 יום. למניעת התקפים חוזרים יש השלכות קליניות וכלכליות משמעותיות מלבד השפעה על מצב בריאותם של החולים: מחקר פרמקו-אקונומי שנעשה לאחרונה העריך את העלות הישירה של התקף חוזר של COPD בכ-480$. חשבון פשוט ודאי ימחיש לנו שטיפול בשישה חולים בפרדניזון למשך 10 ימים ודאי זול משמעותית מהטיפול של התקף אחד אשר יימנע כאמור על ידי הטיפול. 

עם זאת, עבור כל חולה ספציפי ,יש לשקול את התועלת לטווח קצר של הטיפול הפומי בפרדניזון אל מול הסיכון האפשרי של תופעות לוואי של התרופה בטווח הקצר והארוך יותר. 

הערת הג’ורנאל: ממצאים ברורים אלה מחייבים אותנו לוודא שמטופלינו , חולי COPD המשתחררים לאחר התקף, יטופלו במשך 10 ימים בפרדינזון, אלא אם כן ישנה התווית נגד או סיבה אחרת המונעת זאת.


Outpatient Oral Prednisone after Emergency Treatment of Chronic Obstructive Pulmonary Disease, Shawn D. Aaron, N ENGL J MED, Volume 348:2618-2625

Systemic Corticosteroids for Acute Exacerbations of Chronic Obstructive Pulmonary Disease, Richard S. Irwin, N ENGL J MED ,Volume 348:2679-2681

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה