רפואת ריאות

סטורציה מעל 94% בפגים קטנים במיוחד אינה מועילה

כיוון רמת הסטורציה מעל 94% בקרב פגים קטנים במיוחד, נראה שאינו מציע שיפור משמעותי בהתפתחות וצמיחת התינוק. כך על פי  מחקר אוסטרלי חדש המוצג החודש ב- NEJM .

יותר מכך, סטורציה מעל 94% נראה שיוצרת תלות באספקת חמצן בקרב פגים אלה. מימצאים אלה הינם בסתירה לדיווחים קודמים לפיהם היה שיפור והטבה במצב פגים קטנים במיוחד.

במחקר זה , ה- BOOST – Benefits of Oxygen Saturation Targeting , עקבו החוקרים אחר 358 פגים אשר חולקו באופן אקראי לקבוצה שקיבלה חמצן בריכוז סטנדרטי של סטורציה של 91% עד 94% , וקבוצה של סטורציה ברמה גבוהה של 95% עד 98% .

כל הפגים היו מתחת לגיל לידה של 30 שבועות, ואצל כולם הייתה תלות בחמצן עד גיל לידה של 32 שבועות.

בגיל מתוקן של 12 חודשים, לא נמצא הבדל בין הקבוצות מבחינת משקל, אורך וקוטר ראש. יותר מכך, נמצא ששכיחות של התפתחות לא נורמלית הייתה דומה בשתי הקבוצות ועמדה על 24% .

כמו כן נראה שבקבוצה הסטורציה הגבוהה הייתה שכיחות גבוהה יותר של תופעות לואי. גם שיעור התמותה על רקע ריאתי היה שכיח יותר בקבוצה עם הסטורציה הגבוהה. משך הזמן לו נזקקו הפגים לחמצן היה ארוך יותר בקבוצת הסטורציה הגבוהה.

לסיכום, לא נמצאה כל עדות ליתרון או שיפור בקבוצת הסטורציה הגבוהה, אלא להיפך. החוקרים מסכמים כי הסטורציה הסטנדרטית גם עדיפה מבחינה רפואית, וגם צורכת פחות משאבים.

 N Engl J Med 2003;349:959-967.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה