רפואת ריאות

דלקת האף – Rhinitis לבדה לא מבשרת על פיתוח צפצופים בנשימה אצל ילדים

מחקר חדש מציע כי הופעתה של דלקת האף לבדה לא מהווה גורם חוזה לכך שהילד ייפתח צפצופים בנשימה עקב וירוס. החוקרים עקבו במשך שנתיים אחר קבוצה של למעלה מ-280 תינוקות,שלפחות אחד מהוריהם סבל מאלרגיות סביבתיות או אסתמה שאובחנה על ידי רופא.

דלקת ויראלית היא גורם נפוץ לצפצופים בנשימה אצל ילדים. בסה”כ, כ-30% מפתחים מחלה נשימתית בדרכי הנשימה התחתונות במהלך השנה הראשונה לחייהם, ואצל כ-2/3 מתוכם המחלה נקשרת לדלקת ויראלית.  למרות שקורטיסטרואידים corticosteroids הם הטיפול האפקטיבי ביותר עבור אסתמה חוזרת ,השפעתם ויעילותם במקרים של צפצופים בנשימה הנגרמים עקב וירוס לא ידועה,וכן לא ברור מתי הזמן שבו צריך להתחיל את הטיפול על מנת למנוע התפתחות מחלה  בדרכי הנשימה התחתונות.

 על מנת לקבוע האם יש סימפטומים נשימתיים שנגרמו מוירוס הנקשרים להופעת צפצופים צמודים בנשימה, עיצבו החוקרים את המחקר הפרוספקטיבי הנוכחי. החוקרים הדריכו את ההורים לילדים שהשתתפו במחקר ליצור קשר עם המרכז שערך את הניסוי באם יש לילדיהם סימפטומים כלשהם שקשורים לנשימה,ולפי זה נגזרה תכנית לניקוד . בסה”כ, למעלה מ-2000 הערכות וציונים נעשו במהלך 3 שנות המחקר.

 תוצאות המחקר הראו כי ישנה התאמה משמעותית בין דיווחי הורים על צפצופים בנשימה לבים המצאות סימפטומיים נשימתיים כמו שיעול בינוני עד קשה,נשימה מהירה ועוד וכן החמרת השיעול בתינוקות מלידתם ועד שנתיים.  בניגוד לכך , חומרתם של סימפטומים של דלקת האף לא נקשרו כלל עם צפצופים בנשימה. התוצאות הראו גם כי סימפטומים של דלקת בדרכי הנשימה העליונות,כמו נזלת , לא תמיד נקשרו לצפצופים צמודים בנשימה. ועל כן, מחקר כזה מעמיד בסימן שאלה את העובדה שטיפול תרופתי מומלץ בדר”כ עם הופעתה של נזלת על מנת למנוע הופעתם צפצופים בנשימה.

לכתבה המלאה באתר doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה