בריאות הציבור-קידום בריאות

שימוש במסכים בזמן השינה והשפעתם על משך ואיכות השינה במתבגרים (JAMA PEDIATRICS)

מחקר שפורסם לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS בחן האם ישנו קשר בין שימוש במסך בשעות שקודמות לשינה לבין איכות שינה ירודה ומשך שינה קצר בקרב מתבגרים. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המאמר, ומוסיף מהערותיו.

בעידן הדיגיטלי הנוכחי ילדים ובני נוער מבלים זמן משמעותי מול מסכים. שימוש מרובה במסך עשוי לפגוע באיכות ובמשך השינה, דבר שהוביל להמלצת האיגוד לרפואת ילדים האמריקאי להפסיק את השימוש במסכים כשעה עד שעתיים לפני זמן השינה (bed time- זמן הכניסה למיטה). המלצה זו מתנגשת עם המציאות בה מרבית בני הנוער צורכים זמן מסך בסמיכות לשינה. בנוסף, המלצה זו מתבססת על תוצאותיהם של מחקרי חתך מבוססי שאלונים להם מגבלות רבות.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, היתה לבדוק האם ישנו קשר בין שימוש במסך בשעות שקודמות לשינה לבין איכות שינה ירודה ומשך שינה קצר בקרב מתבגרים. במחקר עוקבה עם אמצעים חוזרים (repeated measures) שנערך בניו זילנד בקרב בני נוער בגילאים 11 עד 14.9, נמדד זמן המסך בעזרת שעון או מצלמה החל משעתיים לפני זמן השינה (bed time) ועד תחילת השינה (זמן סגירת העיניים). זמן המסך נמדד למשך ארבעה לילות לא רצופים. סוג המסך (שמונה אפשרויות, למשל טלפון חכם, פד, טלויזיה וכו’)  והפעילות [עשר אפשרויות, למשל, משחקי מחשב (gaming), צפיה פסיבית בסרט, שימוש ברשתות חברתיות וכו’].

בקרב 79 משתתפי המחקר (40.5% בנות) השימוש במסך בשעתיים שקדמו לזמן השינה (bed time) לא נמצא כמוביל לפגיעה במשך השינה אך כן נמצא קשור בתחילת שינה בשעה מאוחרת יותר (דחיינות שינה). שימוש במסכים בזמן השהייה במיטה (הזמן שבין ההתכוננות להרדם לזמן עצימת העיניים), כן הוביל לפגיעה במשך (אורך) השינה ולדחייה של שעת השינה, בעיקר אלו שעסקו פעילות אינטראקטיבית דרך השימוש במסך. כל עשר דקות נוספות של זמן מסך במיטה הובילו לקיצור משך השינה, ב-9 דקות בממוצע לזמן מסך אינטקרטיבי ו-4 דקות בממוצע לזמן מסך פסיבי. משחקי מחשב (הפחתה של 17 דקות בממוצע) או זמן מסך עם ריבוי משימות (multi-tasking) (הפחתה של 35 דקות בממוצע) הביאו לקיצור משמעותי במשך השינה.

תוצאות המחקר הראו ששימוש במסכים בזמן שאמור להיות מוקדש לשינה פגע באיכות השינה, בעיקר אם לווה בפעילויות אינטאקרטיביות או כאלה שמצריכות פעילויות רבות-משימות .

עם זאת, תוצאות המחקר הצביעו על כך שלא כל שימוש במסך טרם השינה היה קשור בירידה באיכות/משך השינה.

לאור כך, המליצו החוקרים שיש להעריך מחדש את ההמלצות הניתנות לגבי שימוש במסכים לפני השינה.

הערת העורך

אמנם תוצאות מחקר זה הראו שמשחקי מחשב ופעילויות אינטרקטיביות בסמיכות לשינה פוגעות במשך השינה ודוחות את זמן השינה, אך תוצאותיו גם מאתגרות את ההמלצה הגורפת להמנע מכל סוג של מסך בשעתיים טרם השינה. הממצאים הראו שהאפקט המשמעותי של זמן מסך הינו בדחיית השינה, ולא הראו קשר משמעותי להשפעת האור הכחול על איכות השינה. תוצאות המחקר הראו ששימוש במסכים בשעתיים שקדמו לזמן הכניסה לשינה לא פגעו ברוב ממדדי איכות השינה בקרב משתתפי המחקר. התוצאות עשויות להעיד על כך שההמלצות הנוכחיות המקובלות בארה”ב לגבי הגיינת שינה, המנחות להמנע מכל שימוש במסך בשעתיים שקודמות לשינה, אינן בהכרח תואמות מציאות ויש מקום לשקול להעריכן מחדש.

למאמר ב-JAMA PEDIATRICS

Screen Use at Bedtime and Sleep Duration and Quality Among Youths.

JAMA Pediatr. Published online September 03, 2024. doi:10.1001/jamapediatrics.2024.2914

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה