בריאות הציבור-קידום בריאות

סימפטומים של דכאון, הפרעות אכילה והתקפי זלילה בקרב בני נוער עם השמנת יתר (JAMA PEDIATRICS)

מחקר שפורסם ב-JAMA PEDIATRICS בחן את השפעתה של תוכנית ההתערבות The Fast Track to Health - תכנית התנהגותית אינטנסיבית למתבגרים המתמודדים עם השמנת יתר. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המאמר, ומוסיף מהערותיו.

מתבגרים המתמודדים עם השמנת יתר נמצאים בסיכון מוגבר לפתח סימפטומים של דכאון ו/או הפרעות אכילה. התערבויות התנהגותיות אינטנסיביות הינן גישות טיפול מקובלות לטיפול בהשמנת יתר עם סיבוכים נילויים במתבגרים. תוכנית ההתערבות The Fast Track to Health הינה תוכנית התערבות התנהגותית אינטנסיבית למתבגרים המתמודדים עם השמנת יתר. התוכנית הינה בת 52 שבועות הכוללת ארבע שבועות ראשונים של תצרוכת קלורית נמוכה מאוד, ואחריה אחת משתי הגישות התזונתיות למשך 48 שבועות: הגבלה אנרגטית לסרוגין [intermittent energy restriction (IER)] או הגבלה אנרגטית מתמשכת [continuous energy restriction (CER)].

במחקר ההקצאה האקראית הקליני (Randomized Clinical Trail) , שתוצאותיו פורסמו לאחרונה ב JAMA PEDIATRICS, השתתפו 141 מתבגרים בגיל חציוני של 14.8 שנים. 49.6% מהם היו מתבגרות. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות, קבוצת ה-IER וקבוצת ה-CER.

הדיווח העצמי של משתתפי תוכנית ההתערבות לגבי דכאון בוצע בעזרת שאלון CESDR-10. הדיווח העצמי לגבי תכנים של הפרעות אכילה בוצע בעזרת שאלון EDE-Q והדיווח העצמי לגבי התקפי זלילה בעזרת שאלון Binge Eating Scale [BES]. הדיווח העצמי הושלם בשבועות 0, 4, 16 ו-52 להתערבות. בתחילת ההתערבות, תוצאות הבסיס החציוניות של שאלוני ה- EDE-Q היו 2.28 (טווח ציונים 0-6). ציוני החציון של שאלוני הדיכאון CESDR-10 היו 9 (טווח ציונים 0-30), וציוני שאלון התקפי הזלילה BES היו 11 (טווח ציונים 0-30). בשבוע הרביעי להתערבות נצפה שיפור מבחינת מדדי הפרעות האכילה (EDE-Q) והדכאון (CESDR-10), שיפור שהיה המשכי עד סוף ההתערבות (שבוע 52) ומשמעותו הייתה שיפור בסימפטומים של דכאון והפרעות אכילה. שבעה מתבגרים שהם 12.1% ממשתתפי המחקר נזקקו להפניה לצורך טיפול בהפרעת האכילה ו/או הדיכאון. שיפור במדדי ה-BES (התקפי זלילה) נצפה רק בקרב קבוצת ה-IER (הגבלה אנרגטית לסרוגין).

תוצאות המחקר הראו שמתבגרים שפנו לטיפול התנהגותי בהשמנת יתר דיווחו ביתר על סימפטומים של דכאון והפרעות אכילה. למרות שהסימפטומים השתפרו בחלקם, חלק מהם נזקקו לטיפול תומך.

התוצאות מצביעות על כך שייתכן ולהתערבויות טיפול בהשמנת יתר ישנה יעילות כפולה- פסיכוסוציאלית ופיזיולוגית. סיקור מוקדם לאיתור דכאון ותכנים של הפרעת אכילה עשוי לאפשר התערבות מוקדמת.

הערות העורך

הטיפול בהשמנת יתר הינו הזדמנות לסקור ולאתר לתכנים של דכאון ו/או הפרעות אכילה. מתבגרים עם השמנת יתר הינם בסיכון מוגבר להשלכות רגשיות והתנהגויות אכילה שמצריכות התייחסות כחלק מהטיפול במשקל העודף.

למאמר ב- JAMA PEDIATRICS

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה