מהו תפקיד המיקרוביום במעי בהתפתחות סוכרת סוג 2? (Nature Medicine)

סוכרת ולב
מחקר בינלאומי בהשתתפות אוניברסיטת בן-גוריון בנגב חושף חתימות מיקרוביאליות ייחודיות במעי של חולי סוכרת סוג 2, שעשויות לסייע בפיתוח טיפולים ממוקדים במחלה

מחקר בינלאומי רחב היקף שממצאיו פורסמו בכתב העת Nature Medicine מצא קשרים מובהקים בין מיקרואורגניזמים במעי לסוכרת מסוג 2.  קבוצת המחקר של פרופ’ איריס שי מאוניברסיטת בן גוריון בנגב היוותה את הצלע הישראלית במחקר שהוביל פרופ’ דונג ד. וואנג מאוניברסיטת הרווארד ובית החולים בריגהם לנשים, שכלל מערך בינלאומי של קבוצות מחקר ברחבי ארצות הברית, אירופה, סין וישראל. לפי הודעת דוברות אוניברסיטת בן גוריון, ממצאים אלו מספקים את התמונה המפורטת ביותר עד כה של תפקיד המיקרוביום במעי בהתפתחות סוכרת מסוג זה: צוות המחקר הבינלאומי הצליח לחשוף תכונות מיקרוביאליות ייחודיות הקשורות לסוכרת סוג 2.

כ-537 מיליון אנשים ברחבי העולם מתמודדים עם סוכרת סוג 2 המאופיינת בירידה הדרגתית בתפקוד תאי β בלבלב, בליווי דלקת מערכתית קלה ותנגודת לאינסולין. בעשרים השנים האחרונות, זוהה המיקרוביום  במעי כאיבר מטבולי פעיל המתווך בין הגנטיקה של המאכסן לבין גורמים סביבתיים. המיקרוביום מתייחס למכלול המיקרואורגניזמים והחומר הגנטי שלהם, כגון חיידקים, החיים במעי גוף האדם. המיקרוביום משפיע על העיכול, מערכת החיסון ובריאות הגוף הכללית. מחקרים קודמים זיהו קשרים שונים בין הרכב המיקרוביום לסוכרת סוג 2, אך הממצאים היו לרוב לא עקביים בשל אוכלוסיית מחקר קטנה ושוני באיכות המחקרים.

המחקר הנוכחי, הגדול והמקיף ביותר מסוגו, כלל 8,117 משתתפים ומצביע על מינים, זנים ותפקודים ספציפיים של חיידקים במעי הקשורים לסוכרת סוג 2. ממצאים חשובים מהמחקר כוללים חתימה חיידקית של 19 מיני חיידקיים שנמצאו קשורים לסוג זה של סוכרת. כך למשל, חמישה מהמינים נמצאו קשורים לסוכרת בלבד, 14 נמצאו קשורים גם לסוכרת וגם לטרום-סוכרת. רבים מהמינים הללו זוהו לראשונה במחקר זה והם קשורים לסוכרת סוג 2 בלבד, כגון: Clostridium citroniae , Ruminococcus gnavustreptococcus mutans.
זנים שהתגלו לראשונה במחקר זה וקשורים גם לסוכרת סוג 2 וגם לטרום סוכרת: Coprococcus eutactus, Turicibacter sanguinis.

עוד נמצא כי מסלולים מטבוליים הקשורים למטבוליזם של גלוקוז, סינתזה של ליפופוליסכרידים וייצור חומצות אמינו מסועפות, מוגברים יותר משמעותית אצל חולי סוכרת סוג 2. המחקר הדגים שהבדלים ברמת הזן בתוך מינים של חיידקיים מסוימים מסבירים חלק מהשונות בסיכון לסוכרת בין יחידים. זנים מסוימים נמצאו נושאים גנים אלימים יותר, עם עמידות לאנטיביוטיקה והתאמה לסטרס חמצוני. צוות המחקר הישראלי בראשות פרופ’ איריס שי, חוקרת תזונה ומחלות כרוניות באוניברסיטת בן גוריון, יחד עם ד”ר אהוד רינות, השתמש בנתוני מיקרוביום ייחודים ממחקר ה- DIRECT PLUS, מחקר שכלל משתתפים מאוכלוסיות מגוונות גיאוגרפית ואתנית, נתון שאפשר לזהות תכונות מיקרוביאליות שהיו עקביות בין אוכלוסיות שונות וגם כאלה שהשתנו בין אוכלוסיות. הניסוי הקליני פורץ הדרך DIRECT PLUS התמקד בהשפעת דיאטה ים-תיכונית עתירה בפוליפנולים דוגמאת מנקאי ותה ירוק על הקשר בין המקרוביום למוח ולסיכון הקרדיומטבולי, ובו נמצא כי השתלת מיקרוביום לאחר השבחתה בדיאטה עתירת פוניפנולים עשויה לשפר תוצאות בריאותיות בחולים עם סוכרת סוג 2. “מחקר חדשני זה מספק תמונה ברורה יותר על תפקיד המיקרוביום במעי בהתפתחות סוכרת סוג 2, ומציע יעדים מיקרוביאליים חדשים לפיתוח מנגנונים מניעתיים וטיפוליים למחלה”, הסבירה פרופ’ שי בהודעת הדוברות.

למחקר ב- Nature Medicine

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה