בריאות הציבור-קידום בריאות

אין סיכון מוגבר לתמותה בנשאי HIV עם דיכוי עומס נגיפי המאושפזים בשל דלקת ריאות (Clin Infect Dis)

בנשאי HIV עם דיכוי עומס נגיפי שיעורי תמותה עקב דלקת ריאות דומים לאלו ללא הזיהום הנגיפי, כך עולה מנתונים חדשים בחולים מאושפזים עם דלקת ריאות שנרכשה בקהילה שפורסמו בכתב העת Clinical Infectious Diseases.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כ-75% מהמבוגרים החיים עם נשאי HIV ברחבי העולם מקבלים טיפול אנטי-רטרוויראלי, כאשר בחלק גדול מהם ישנה עדות לדיכוי נגיפי. לאור זאת, תוחלת החיים של נשאי HIV רבים היא ארוכה יותר עם שיעורים נמוכים יותר של מקרי תמותה על-רקע AIDS.

החוקרים בחנו את הנתונים אודת 82,822 מטופלים עם אבחנה של דלקת ריאות שנרכשה בקהילה וטופלו ב-31 בתי חולים באונטריו, קנדה, בין תחילת ינואר בשנת 2015 ועד תחילת יולי בשנת 2022, כ-1,500 מהם (1.8%) עם אבחנה של HIV.

מבין אלו שאושפזו לבית חולים, 67 (4.4%) נשאי HIV ו-6,873 (8.5%) חולים ללא HIV הלכו לעולמם לאחר אבחנה של דלקת ריאות שנרכשה בקהילה.

מהתוצאות עולה כי אבחנה של HIV לוותה ביחס סיכון של 1.02 (רווח בר-סמך 95% של 0.80-1.31) לתמותה באשפוז. מבין החולים עם HIV, 440 (29%) אובחנו עם AIDS, אבחנה אשר לוותה בסיכון גבוה פי 3 (יחס סיכון של 3.04, רווח בר-סמך 95% של 1.69-5.45) לתמותה בבית החולים, בהשוואה לאלו עם HIV ללא AIDS.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במבוגרים עם וללא HIV שאושפזו לבית חולים עם דלקת ריאות שנרכשה בקהילה תועדו שיעורים דומים של תמותה באשפוז והם מציעים לקחת זאת בחשבון בהנחיות חדשות לטיפול בדלקת ריאות שנרכשה בקהילה ולהבהיר כי נגיף HIV עצמו, בפרט אם נשלט היטב תחת טיפול אנטי-רטרוויראלי, אינו מהווה גורם פרוגנוסטי שלילי בחולים מאושפזים עם דלקת ריאות שנרכשה בקהילה. לפיכך, אין לקחת בחשבון מרכיב זה במכלול השיקולים בהערכת חולים עם דלקת ריאות במלר”ד ובהחלטה אם נדרש אשפוז במחלקה פנימית, אשפוז ביחידת טיפול נמרץ, או שניתן לשחרר את החולה לביתו.

Clin Infect Dis, Aug 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה