בריאות הציבור-קידום בריאות

קולכיצין עשוי לשמש כטיפול יעיל כנגד אפטות בילדים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Society for Pediatric Dermatology)

קולכיצין מהווה אפשרות טיפול יעילה במרבית הילדים עם Complex Aphthous Stomatitis (או CAS), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Society for Pediatric Dermatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי CAS בילדים לרוב מטופל מקומית עם טיפול תומך, אשר לעיתים קרובות אינו יעיל. אין מידע רב אודות המחלה ואפשרויות הטיפול בה בילדים, כאשר במבוגרים הוצע כי קולכיצין עשוי לשמש כטיפול ב-CAS במבוגרים, אך הטיפול לא נבחן בילדים.

החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הרשומות הרפואיות של 20 ילדים עם אבחנה של CAS, אשר טופלו בקולכיצין בין 2000 ו-2023. תגובות לטיפול הוגדרו כהעדר תגובה, תגובה חלקית ותגובה מלאה. מחצית מהמשתתפים במחקר היו בנות, כאשר הגיל החציוני באבחנה עמד על חמש שנים.

כיבים תוארו בשכיחות גבוהה ברירית הלחי (80%), בחניכיים (50%), בשפה (50%) ובחך (40%). כמעט כל החולים (95%) דיווחו כי CAS גרם לקשיי אכילה או שתיה. השפעות אחרות על איכות החיים כללו ירידה במשקל (35%), דימום (30%) וקשיים בצחצוח שיניים (25%). הם הופתעו מהיקף ההשפעה של CAS על איכות החיים של הילדים. כמעט כל החולים חוו קשיים עם פעילויות יומיומיות בסיסיות, כולל אכילה ושתיה. בנוסף, ל-CAS הייתה השפעה שלילית על המצב הנפשי של הילדים והוביל להיעדרות מלימודים.

נתוני מעקב להערכת התגובה לקולכיצין היו זמינים עבור 14 מבין 20 חולים. מבין אלו, ב-12 חולים (86%) דווח על שיפור בתסמינים, בחמישה (36%) תועדה תגובה מלאה, בשמונה (57%) תגובה חלקית ובחולה אחד (7%) לא תועדה תגובה לטיפול. בתשעה חולים (64%) דווח על תופעות לוואי, כולל שלשול, בחילות ועצירות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאור ממצאי המחקר, יש לשקול מתן קולכיצין כטיפול בילדים עם CAS עמיד לטיפול, שכן הטיפול לרוב נסבל היטב ועם תופעות לוואי מינימאליות.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Society for Pediatric Dermatology

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה