בריאות הציבור-קידום בריאות

פרפור פרוזדורים מלווה בסיכון מוגבר לדמנציה בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים מלווה בסיכון גבוה יותר משמעותית לדמנציה מכל-סיבה בחולים עם סוכרת מסוג 2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על קשר אפשרי בין פרפור פרוזדורים ובין דמנציה במגוון אוכלוסיות, אך אין מידע רב אודות חולי סוכרת, בהם ידוע על סיכון מוגבר לשני הסיבוכים.

המחקר התצפיתי בחן את הקשר בין הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים ובין דמנציה ב-22,989 חולים עם סוכרת מסוג 2 (גיל חציוני בגיוס למחקר של 61.0 שנים; 62.3% גברים). הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים זוהתה על-בסיס סיכומי אשפוז בבתי חולים על-פי קודי ICD-9 ו-ICD-10, כאשר מקרי דמנציה זוהו באמצעות אלגוריתם שפותח ע”י ה-UK Biobank.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין היארעות דמנציה ובין הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים.

לאורך חציון מעקב של כ-12 שנים, 844 חולים אובחנו עם דמנציה מכל-סיבה, 342 אובחנו עם מחלת אלצהיימר ו-246 עם דמנציה וסקולארית. בחולים עם היארעות פרפור פרוזדורים תועד סיכון גבוה יותר לדמנציה מכל-סיבה (יחס סיכון של 2.15, רווח בר-סמך 95% של 1.80-2.57), מחלת אלצהיימר (יחס סיכון של 1.44, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.96) ודמנציה וסקולארית (יחס סיכון של 3.11, רווח בר-סמך 95% של 2.32-4.17) בהשוואה לאלו ללא היארעות פרפור פרוזדורים.

מהנתונים עולה קשר בין היארעות פרפור פרוזדורים ומחלה קרדיווסקולארית ובין הסיכון לדמנציה מכל-סיבה (p=0.004), בעוד שהיארעות פרפור פרוזדורים וגיל של 60 שנים ומעלה נקשרו עם סיכון מוגבר לדמנציה וסקולארית (p=0.006). התוצאות היו בלתי-תלויות בגורמי סיכון נפוצים לדמנציה, דוגמת מאפיינים סוציו-דמוגרפיים ואורחות חיים.

מרווח הזמן הממוצע מהופעת פרפור פרוזדורים ועד דמנציה מכל-סיבה עמד על 2.95 שנים, כאשר מרווח הזמן עד להופעת מחלת אלצהיימר עמד על 2.81 שנים והמרווח עד לאבחנה של דמנציה וסקולארית  עמד על 3.37 שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי פרפור פרוזדורים הינו גורם סיכון משמעותי לדמנציה בחולים עם סוכרת מסוג 2, עדות לחשיבות טיפול מוקדם ויעיל כנגד הפרעת הקצב, דוגמת גישה מוקדמת לאיזון מקצב וטיפול בנוגדי-קרישה, למניעת התפתחות דמנציה באוכלוסייה זו.

Diabetes, Obesity and Metabolism, July 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה