בריאות הציבור-קידום בריאות

בדיקת אולטרה-סאונד של המעי בשלב מוקדם מסייעת בזיהוי חולים עם קוליטיס כיבית חמורה בסיכון לכישלון טיפול וניתוח כריתת מעי גס (J Crohn’s Colitis)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Crohn’s & Colitis מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בדיקת אולטרה-סאונד של המעי בשלב מוקדם עשיה לסייע בזיהוי חולים עם קוליטיס כיבית חמורה בסיכון מוגבר לכישלון טיפול תרופתי וצורך בהתערבות ניתוחית לכריתת מעי גס בתוך שנה אחת.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון אם בדיקת אולטרה-סאונד של המעי עשויה לסייע בחיזוי תוצאות ארוכות טווח של חולים מאושפזים עם קוליטיס כיבית לחמורה תחת טיפול תוך-ורידי בקורטיקוסטרואידים.

מדגם המחקר כלל חולים מאושפזים עם קוליטיס כיבית חמורה ועדות לדלקת בבדיקת אולטרה-סאונד של המעי (עובי דופן מעי של מעל 3.0 מ”מ) שהחלו טיפול תוך-ורידי בקורטיקוסטרואידים. בדיקת אולטרה-סאונד של המעי בוצעה לפני הטיפול, 48 שעות לאחר התחלת טיפול, 6 ימים ושלושה חודשים לאחר מכן. החוקרים עקבו אחר מרווח הזמן עד לכריתת מעי גס או צורך בהתערבויות חדשות וכן אחר מדד Mayo Score לאחר שלושה חודשים ו-Partial Mayo Score לאחר 12 חודשים.

מדגם המחקר כלל 56 חולים, מהם 45 חולים (80%) נדרשו להתערבות כולל 9 חולים שעברו ניתוח כריתת מעי גס, לאורך 12 חודשי מעקב.

מניתוח הנתונים עולה כי כלל החולים עם עובי דופן מעי קטן מ-3 מ”מ בבדיקת אולטרה-סאונד של המעי לאחר 48 שעות לא נדרשו לניתוח כריתת מעי גס (p=0.04), כאשר באלו עם עובי דופן מעי של 4 מ”מ ומעלה תועד סיכון מוגבר להתערבות הניתוחית (יחס סיכויים של 9.5, רווח בר-סמך 95% של 1.5-186), בעוד שבועי דופן מעי של 3 מ”מ ומעלה לווה בסיכון מוגבר להתערבות (יחס סיכויים של 3.6, רווח בר-סמך 95% של 1.1-12.5).

עובי דופן מעי של 4 מ”מ ומעלה לווה במרווח זמן קצר יותר משמעותית עד לכריתת מעי גס (p=0.03) והגברת עצימות הטיפול (מספר ימים ממוצע של 75 לעומת 176, p=0.005). עם זאת, מדדי אולטרה-סאונד של המעי או מדד pMayo Score, ריכוז CRP, המוגלובין, או P-Albumin לא ניבאו הפוגה לאחר 3 חודשים ו-12 חודשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי השלמת בדיקת אולטרה-סאונד של המעי לאחר 48 שעות מהתחלת טיפול תוך-ורידי בקורטיקוסטרואידים בחולים מאושפזים עם קוליטיס כיבית חמורה עשויה לסייע בזיהוי חולים בסיכון מוגבר להידרש לניתוח כריתת מעי גס בטווח הקצר והארוך ולנבא מהלך מחלה אגרסיבי יותר בטווח הקצר.

J Crohn’s Colitis, Jun 28, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה