המצאות על הספקטרום האוטיסטי ו-CMV מולד (PEDIATRICS)

מחקר חדש שפורסם לאחרונה ב-PEDIATRICS, בדק את הקשר בין מחלת cCMV לבין המצאות על הספקטרום האוטיסטי (ASD). ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המחקר ומוסיף מהערותיו.

הפרעת הספקטרום האוטיסטי (ASD) הינה מצב נוירו-התפתחותי המאופיין בקשיים חברתיים וכן בהתנהגויות ותחומי עניין מצומצמים וחוזרניים. השכיחות של אבחנת המצאות על הספקטרום האוטיסיטי הולכת ועולה ועומדת כיום על 27.6 מקרים ל-1000 ילדים בגיל שמונה (בארה”ב).

ילדים שאובחנו עם מחלת ציטומגלווירוס מולדת (cCMV) גם הם בסיכון מוגבר לנזק נוירו-התפתחותי. מדובר בזיהום התוך רחמי השכיח ביותר, המתרחש ב-1 מכל 200 לידות. כ-10% מהילודים עם cCMV הינם סימפטומטיים (לפי קליניקה, מעבדה ו/או הדמיית מוח), ונמצאים בסיכון מוגבר לפיגור התפתחותי, אפילפסיה, שיתוק מוחין וחרשות סנסינוירלית. עד כ-15% מהילודים עם cCMV א-תסמיני מפתחים חרשות סנסינוירלית עד גיל 5 שנים.

מטרת מחקר זה, שפורסם לאחרונה ב-PEDIATRICS, היתה לבדוק את הקשר בין מחלת cCMV לבין המצאות על הספקטרום האוטיסטי (ASD).

במחקר עוקבה גדול שכלל כ-3 מליון ילדים, שיעור הילדים עם זיהומי CMV מולדים היה 3.5 מקרים ל-1000 ילדים. בנוסף, שיעור אבחנה ASD היה 25 ילדים מתוך 1000. ילדים עם cCMV היו בסיכון מוגבר של פי 2.5 להיות מאובחנים בנוסף עם ASD. נצפו גם הבדלים  בין המינים. באופן כללי זכרים היו עם סיכון מוגבר פי 3 ל-ASD לעומת בנות. עם זאת, הסיכון  ל-ASD בבנות עם cCMV  היה פי 4.6  לעומת בנות ללא cCMV. בבנים עם cCMV, הסיכון היה פי 2 לעומת בנים ללא cCMV.

החוקרים סיכמו שילדים שאובחנו עם cCMV  היו בעלי סיכון מוגבר להיות מאובחנים עם ASD.

הערת העורך

מקובל להניח של-ASD יש מרכיב גנטי ומרכיב סביבתי. הסברה הרווחת הינה שגם לסביבה התוך רחמית יש השפעה משמעותית על התפתחות ASD. לפיכך, סביר להניח שזיהומים תוך רחמיים עשויים להעלות את הסיכון לפגיעה נוירו-התפתחותית, ובין היתר, ל-ASD. זיהום ב-CMV מולד הינו שכיח, עם משמעויות קליניות (ממצאים עדינים ועד מחלה סוערת ומוות) בינהן היקף ראש קטן, הסתיידויות מוחיות וחרשות. הקשר בין CMV מולד ל-ASD מוסיף לידע הנצבר לגבי ההשפעות הסביבתיות והעליה הנצפית בשכיחות ASD.

למחקר ב-PEDIATRICS

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה