בריאות הציבור-קידום בריאות

מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Elafibranor לטיפול בשחמת ראשונית של דרכי המרה (מתוך הודעת ה-FDA)

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור מואץ של Elafibranor לטיפול בשחמת ראשונית של דרכי המרה (Primary Biliary Cirrhosis) בשילוב עם Ursodeoxycholic Acid (או UDCA) במבוגרים שלא הגיבו היטב ל-UDCA או כטיפול מונותרפי בחולים שאינם סובלים את הטיפול ב-UDCA.

המומחים מסבירים כי שחמת ראשונית של דרכי המרה הינה מחלת כבד נדירה וכרונית ההורסת את צינוריות המרה התוך-אונתיות ומובילה לכולסטאזיס ופיברוזיס כבדי. ללא טיפול, המחלה עלולה להחמיר עם הזמן ולהוביל לשחמת והשתלת כבד, כאשר בחלק מהמקרים תתכן תמותה מוקדמת. שחמת ראשונית של דרכי המרה פגעת גם באיכות החיים של החולים, כאשר רבים סובלים מעייפות וגרד.

Elafibranor הינו תכשיר פומי הפועל כאגוניסט משולב ל-PPAR (או Peroxisome Proliferator -Activated Receptor) מסוג אלפא ומסוג דלתא והינו הטיפול התרופתי הראשון מזה כעשור שאושר לטיפול בשחמת ראשונית של דרכי המרה.

האישור המואץ של Elafibranor לשחמת ראשונית של דרכי המרה מבוסס על תוצאות מחקר ELATIVE, מחקר בשלב 3 שתוצאותיו פורסמו בשנה שעברה ב-New England Journal of Medicine. במסגרת המחקר חולקו באקראי חולים עם שחמת ראשונית של דרכי המרה ותגובה לא-מספקת או תופעות לוואי בלתי-מתקבלות ל-UDCA לקבלת Elafibranor פעם ביום או פלסבו. התוצא העיקרי היה תגובה ביוכימית, אשר הוגדר בנוכחות רמות פוספטזה בסיסית מתחת לפי 1.67 מהטווח העליון של הטווח התקין, עם ירידה של לפחות 15% מתחילת המחקר, כמו גם רמות בילירובין תקינות.

מהנתונים אודות 161 חולים עלה כי 55 מבין 108 חולים שטופלו ב- Elafibranor (51%) השיגו תגובה ביוכימית, זאת בהשוואה ל-2 מבין 53 מטופלים בזרוע הפלסבו (4%). לאחר 52 שבועות, רמות פוספטזה בסיסית התנרמלו ב-15% מהחולים בזרוע Elafibranor, ללא מקרים דומים בזרוע הפלסבו.

תופעות הלוואי הנפוצות של Elafibranor, אשר דווחו בלפחות 10% מהמשתתפים במחקר, כללו עליה במשקל, כאבי בטן, שלשול, בחילות והקאות. הטיפול ב- Elafibranor אינו מומלץ לחולים עם שחמת כבד לא-מפוצה.

בשורה התחתונה, Elafibranor מהווה טיפול קו-שני יעיל בחולים עם שחמת ראשונית של דרכי המרה עם פרופיל סיכון תועלת חיובי. האישור הנוכחי של הטיפול יסייע לרופאים לתת מענה לחולים רבים בהם לא היו אפשרויות טיפול נוספות.

מתוך הודעת ה-FDA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה