בריאות הציבור-קידום בריאות

מלטונין עשוי להפחית את הסיכון לניוון מקולארי גילי (JAMA Ophthalmol)

תוספי מלטונין מלווים בסיכון מופחת להתפתחות ניוון מקולרי גילי (Age-related Macular Degeneration) והאטת התקדמות המחלה העינית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים בבעלי חיים ובני אדם הראו כי מלטונין הינו תכשיר נוגד-חמצון ונוגד-דלקת יעיל עם פעילות כנגד יצירת כלי דם חדשים.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר TriNetX, הכולל רשומות רפואיות של מטופלים ברחבי ארצות הברית בין דצמבר 2023 ועד מרץ 2024. המחקר הרטרוספקטיבי כלל מטופלים בגילאי 50 שנים ומעלה, אשר סווגו לפי היסטוריית ניוון מקולארי גילי וקודי ניפוק מלטונין בין נובמבר 2008 ועד נובמבר 2023.

מדגם המחקר כלל 121,523 משתתפים ללא היסטוריה של ניוון מקולארי גיל בגילאי 50 שנים ומעלה וכן 66,253 משתתפים עם אבחנה קודמת של ניוון מקולארי גילי לא רטוב.

ניתוח PSM (או Propensity Score Matching) שימש להשוואת מטופלים במלטונין לעומת אלו שלא נטלו את התוסף להערכת הסיכון להתפתחות כל צורה של ניוון מקולארי גילי או התקדמות לניוון מקולארי גילי רטוב מצורה לא-רטובה של המחלה.

מהנתונים עולה כי שימוש במלטונין לווה בירידה של 58% בסיכון להתפתחות ניוון מקולארי גילי. בקרב אלו עם ניוון מקולארי גילי שאינו רטוב, השימוש במלטונין לווה בירידה של 56% בסיכון להתקדמות לניוון מקולארי גילי רטוב.

הממצאים היו עקביים בקבוצות גיל שונות, רמז לכך שהתועלת של מלטונין תקפה לאוכלוסיות מטופלים מבוגרות יותר בסיכון מוגבר לניוון מקולארי גילי.

תוצאות המחקר תומכות בהרחבת המחקר הקליני אודות היעילות התרפויטית האפשרית של מלטונין במניעת התפתחות או התקדמות ניוון מקולארי גילי.

JAMA Ophthalmol, June 6, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה