בריאות הציבור-קידום בריאות

סיכון קרדיווסקולארי מופחת עם טיפול יציב ב-DMARD בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Annals of the Rheum Dis)

הסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית נמוך יותר בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית עם עדות לנוגדנים תחת טיפול יציב בתרופות ממשפחת DMARD (או Disease-Modifying Anti-Rheumatic Drug), בהשוואה לחולים שאינם תחת טיפול יציב, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר הדוק בין הסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית ובין עליה ברמות דלקת סיסטמית; עם זאת, הסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית באלו עם דלקת מפרקים שגרונית תחת טיפול יציב ב-DMARD עדיין אינו ידוע. כעת הם בחנו את הסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית בחולים ממאגר Norwegian Cardio-Rheuma Register עם לפחות שני קודי אבחנה של דלקת מפרקים שגרונית ולפחות מרשם אחד לטיפול ב-DMARD.

החולים סווגו לשתי קבוצות: חולים תחת טיפול יציב, שכלל חולים שהמשיכו בטיפול DMARD הראשוני לאורך המעקב ולא קיבלו מרשם לטיפול בקורטיקוסטרואידים מעבר לששת החודשים הראשונים לאחר האבחנה (657 חולים, גיל חציוני של 57 שנים; 64.2% נשים) וקבוצת טיפול לא-יציב, שכלל את יתר החולים (7,871 חולים, גיל חציוני של 59 שנים; 68.8% נשים).

לכל החולים התאימו החוקרים ביקורות ביחס 1:10 מהאוכלוסייה הכללית, שהיו תואמים בשנת לידה ומין.

התוצא העיקרי היה משלב סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, שכלל אוטם לבבי חד, אירוע מוחי, תמותה עקב מחלות לב וכלי דם ואשפוז עקב אנגינה לא-יציבה או אי-ספיקת לב., עם מעקב שנמשך עד מועד התוצא, תמותה, או תום תקופת המחקר.

בקרב מטופלים תחת טיפול יציב ובקבוצת הביקורת תועדו גורמי סיכון קרדיווסקולאריים דומים בתחילת המחקר (למעט סוכרת), בניגוד לקבוצת הטיפול הלא-יציב בה תועדה שכיחות גבוהה יותר של מחלה קרדיווסקולארית וגורמי סיכון נלווים.

הסיכון לתוצא המשולב של סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים היה נמוך יותר בקבוצת הטיפול היציב, בהשוואה לקובצת הטיפול הלא-יציב (יחס סיכון מתוקן של 0.58, P=-0.039). יתרה מזאת, בחולים בקבוצת הטיפול הלא-יציב תועד סיכוי גבוה יותר לתוצא המשולב, בהשוואה לקבוצת הביקורת (יחס סיכון של 1.39, P<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מדגישים את הגורמים הרבים המעורבים בפתוגנזה המורכבת של תחלואה קרדיווסקולארית בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, כאשר ישנם גורמי סיכון משותפים למחלות לב וכלי דם ודלקת מפרקים שגרונית, כולל עישון, השמנה וחוסר פעילות גופנית.

Annals of the Rheum Dis, April 23, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה