בריאות הציבור-קידום בריאות

ההשפעה של גיל בעת אבחנת מחלת בכצ’ט של המעי על הפרוגנוזה ארוכת הטווח של החולים (J Gastroenterol Hepatol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Gastroenterology and Hepatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לגיל בעת אבחנת מחלת בכצ’ט של המעי השפעה על המהלך הקליני, כולל צורך בהתערבות ניתוחית, אשפוז וטיפולים רפואיים נוספים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שגיל בעת הופעת המחלה הינו גורם משמעותי בחיזוי הפרוגנוזה של חולים עם מחלת קרוהן, אין מידע רב באשר להשפעת גיל בעת אבחנה על הפרוגנוזה ארוכת הטווח של חולים עם מחלת בכצ’ט של המעי. מטרתם כעת הייתה לבחון את התוצאות הקליניות בטווח הארוך בחולים עם מחלת בכצ’ט של המעי בהתאם לגיל בעת הופעת המחלה.

החוקרים סיווגו חולים לפי גיל בעת אבחנת מחלת בכצ’ט של המעי: לפני גיל 18 שנים (הופעה מוקדמת), בטווח 18-60 שנים (הופעה בבגרות), או לאחר גיל 60 שנים (הופעה מאוחרת). ניתוח סטטיסטי שימש להערכת ההשפעה של מועד הופעת המחלה על הפרוגנוזה הקלינית, כולל צרכים רפואיים ספציפיים, ניתוח מעי על-רקע בכצ’ט, אשפוז ופניות לחדרי מיון.

מבין 780 חולים, 21 אובחנו מוקדם (2.7%), 672 אובחנו בבגרות (86.2%) ו-87 חולים אובחנו לאחר גיל 60 שנים (11.1%). בקרב חולים עם הופעה מוקדמת של המחלה תועד סיכוי גבוה יותר להידרש לטיפול בתרופות לדיכוי חיסוני, בהשוואה לאלו עם הופעת המחלה בבגרות (p=0.048).

החוקרים מדווחים כי תשעה חולים (42.9%) עם הופעה מוקדמת של המחלה, כמו גם 158 חולים (23.5%) עם הופעת המחלה בבגרות ו-18 חולים (20.7%) בהם המחלה הופיעה לאחר גיל 60 עברו ניתוח של המעי. 

בקרב חולים עם הופעה מוקדמת של מחלת בכצ’ט תועד סיכון מוגבר לניתוח כריתת מעי, בהשוואה לאלו בהם המחלה הופיעה לאחר גיל 60 שנים (p=0.043) או בגילאי 18-60 שנים (p=0.030). בקרב אלו עם הופעה מאוחרת של המחלה תועד סיכון גבוה יותר לאשפוז על-רקע מחלת בכצ’ט, בהשוואה לחולים בהם המחלה הופיעה בגילאי 18-60 שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על החשיבות הפרוגנוסטית של גיל החולים בעת אבחנת מחלת בכצ’ט של המעי. נתונים אלו תומכים בהתאמת גישות טיפול שונות בהתאם לגיל החולים בעת אבחנת מחלת בכצ’ט.

J Gastroenterol Hepatol, Dec 27, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה